Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En uppdatering som inte påverkar open loop men kanske ryckningarna? Vid stiftbytet satt gummiskyddet till en tändspole kvar när jag lyfte spolen. Skyddet gick att ta upp och (som jag upplevde det) trycka tillbaka på tändspolen. Ska det vara så eller ska den vara gjuten fast? Tänker om den ger överslag i någon liten glipa med rycket som resultat?
Har hänt samma sak för mig och har inte märkt av några problem med att bara trycka tillbaka gummigrejen på spolen igen. När spolarna blir äldre kan dock gummiskyddet få massa små sprickor i sig och det kan ju leda till överslag med misständningar som följd.
Har nu varit på besiktning och bilen gick igenom. Inga höga avgasvärden vilket jag befarade. Med OBD ansluten hela vägen till / från stationen så kom tempen upp i ca 86-87grader. Borde den gå högre för att bilen ska hamna i cloosed loop?
I Vida kan man se om den är i closed/open loop och jag skulle lita mer på data därifrån än via någon generisk OBD-dosa. Mig veterligen så gå dessa bilar i closed loop långt tidigare än att motorn når drifttemp.

Är bilen original i motorstyrningen förresten eller har nån varit där och trimmat/modifierat?

Lyckas du inte ladda till batteriet med ctek-ladda[…]

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]

Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]