Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, Vida säger ju främst att det beror på felaktiga värden från flamvakten eller dålig bränsletillförsel.

Jag försöker bara bolla fram och tillbaka för att komma närmare vad jag skall kika på, jag tycker ändå det lutar åt att det är problem att brinna snarare än flamvakten, men man vet ju aldrig. Att det är svårt att brinna kan ju ha massor med orsaker som sagt, men vida antyder ju som sagt att det skulle kunna ha med bränslet att göra och de exempel jag lyckats googla mig till med samma felkod så verkar lösningen oftast haft att göra med bränsletillförseln att göra. Kanske är det därför jag fastnat lite för det...
Gjorde ett test nu igen när den stått ett par dagar.

Startade fint, gjorde en liten dipp efter 2 minuter men flåsade vidare. Efter 12 minuter så kommer det lite rök och den startar om sig. Efter 25 minuter kommer det rök igen och den stänger av sig och försöker inte starta om. Känns inte riktigt lika bränslerelaterat längre tycker jag, men man vet ju aldrig.

14 grader ute om det spelar någon roll?

Är det svårt att komma åt flamvakten, måste brännaren demonteras för det?
Nu har jag grottat vidare i detta och jag har inte riktigt kunnat släppa bränsletillförseln som en trolig orsak, det är ju oftast det som varit problemet för andra när man googlar felkoden också.

Jag tog bort bränsleslagen som sitter på brännaren, förlängde den med en genomskinlig slang och körde pumpen i vida. Jag tyckte det var lite dåligt flöde, det kom någon droppe i sekunden kanske. Jag ersatte då den ursprungliga slangen med en ny 5mm bränsleslang och nu kom det 2-3 droppar i sekunden när jag körde pumpen. Jag monterade ihop allt och har sedan dess kört brännaren 2 gånger, 30 minuter varje gång. Inga svackor och inga omstarter, den har fungerat utmärkt. Jag är nu hoppfull, men inte övertygad.

Jag kunde inte riktigt släppa det så utan försökte peta med en smal ståltråd genom den gamla slangen och det var svårt, till slut kom jag igenom men det var en hel del motstånd tyckte jag. Jag tror att det kan vara så att det faktiskt suttit lite skit i den, nu får jag lättare igenom ståltråden än vid första försöket. När jag kikade ner i slangen ser jag att den är smalare inuti än vid anslutningarna. När jag då skär sönder den visar det sig att det sitter ett plaströr med 2mm innerdiameter inne i slangen (som har 5mm innerdiameter).
image0.jpeg
image0.jpeg (2.01 MiB) Visad 371 gånger
Vad är orsaken till plastslangen tror ni? Kommer det fungera lika bra utan, det fungerar uppenbarligen bra nu!?
Henkan skrev:Det brukar vara sån hård plastslang/rör till värmare, åtminstone till de båtvärmare jag pysslat med.
Vet du varför och brukar de vara så tunna?
Tack!

Det verkar med andra ord som man har väldigt smala slangar till brännare över lag? Men jag skulle vilja förstå varför. Absolut, det tar längre tid att bygga upp tryck med en grov slang, men om det ändå funkar borde det ju vara okej tycker jag. Vi pratar om 30cm som är 5mm istället för 2mm, av totalt säkert 4m(?) under bilen. Kanske är det så att Ardic (numera Eberspächer) specificerat att det skall vara 2mm slang och så var det inte mer med det, då gjorde Volvo en sådan slang?
Som jag skrev så var det svårt att få igenom ståltråden första gången jag försökte genom den lilla plastslangen, innan jag visste att det var en plastslang i gummislangen. Så det känns inte osannolikt att det varit skräp i den.

Det sägs (någon skrev det på ett forum) att det sitter ett nätfilter inbyggt i pumpen, men något annat finns inte.
Sitter filtret du har i båten innan eller efter pumpen?
Från annat håll har jag fått höra att man alltid har små (2mm) slangar för den här typen av installationer då små slangar minimerar risken för luftbubblor vilket är viktigt då man styr behovet av bränsle genom hastigheten på den "tryckande" pumpen.

Om det är helt nödvändigt i dessa 30cm kan man ju alltid fundera över, men om det var ett krav från Ardic/Eberspächer så försökte väl Volvo tillgodose det antar jag, kanske utan ifrågasättande, vem vet.

Jag tror jag låter det vara som det är nu iallafall så testar jag ett tag och ser hur det fungerar. Hittills har ju mina tester fallit väl ut, även utan den lilla 2mm slangen.

Beställ ett eget batteri och byt. https://w[…]

Det borde vara detalj nr: 3 på bilden. D&ari[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Gå in på Google play butik och sö[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]