Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har lossat delar av innerskärmen höger fram och bytt kamrem och tillbehör. När jag nu skall sätta spänna fast innerskärmen igen så kan jag inte få plastmuttrarna att ta gänga. Jag testade att köpa 2 nya plastmuttrar från Volvo, men det hjälper inte. Problemet är att de gängade pinnarna som sitter fast i bilen som plastmuttrarna skall skruvas fast på har rostat så illa att det knappt är något kvar av dem...

Kan man byta de gängade pinnarna som plastmuttrarna skall skruvas fast på?

Som en temporär lösning så funderar jag att 3D printa mindre och tightare plastmuttrar.

Annars så får jag väl borra hål och nita eller buntbanda fast innerskärmen, med det känns som klåparmek och jag skulle helst göra det ordentligt.
Senast redigerad av 1 VolvoOriginal, redigerad totalt 0 gånger.
En tightare mutter är nog den snyggaste lösningen. Du kan inte enkelt byta skruvarna i karossen vad jag förstått iallafall.
Gängpinnarna är svetsade i plåten, iallafall på min -00. Kanske kan man borra ur dem och ersätta med genomgående skruv och mutter. Om man kommer åt baksidan vill säga :P
Det blir bättre grepp om man rensar gängan på pinnen från rost, om man hittar ett mutterclips (snabbmutter) av lämplig storlek och gängar på den så rensar den rätt bra..
Minns att jag experimenterade med att värma och trycka ihop plastmuttrarna för att krympa hålet.
snabbmutter.JPG
snabbmutter.JPG (16.24 KiB) Visad 1152 gånger
WD-40 hmm, 70% lacknafta och sen någon tunn konserveringsolja :-/
Inte tänkt som rostlösare med andra ord.

wd40.JPG
wd40.JPG (33.46 KiB) Visad 1007 gånger
Tack för alla tips!

Ett av mina problem är att jag bröt av delar av ena pinnen när jag lossade plastmuttrarna med mutterknackare. Med facit i hand så skulle jag kanske värmt plasten före jag mutterknackade loss plastmuttern. Men jag har lossat flera sådan här förr utan problem.

Jag har 3D printat nya plastmuttrar nu med mindre diameter av PETG plast. Hoppas att de passar och att plasten inte är för hård så att pinnen klarar att skära gängor.

Skall rensa, tvätta och smörja gängorna på pinnarna före jag provar.
Finns det kvar spår av gängor kvar så borde det kunna hjälpa att avfetta dem och insidan av muttern noggrant och sen smeta på epoxilim innan man drar fast muttern med försiktighet
Där pinnen är borta borde man väl kunna borra ett hål och dra en väl vald plåtskruv utifrån genom både mutter och plåt..? Eller skippa muttern och ta en stor bricka.

Vi våtslipar och kör klarlack på[…]

Fönsterhiss

Hej, jag fick precis samma problem på b&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ve[…]

Beställ ett eget batteri och byt. https://w[…]