Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mulan
Hej,
Behöver lite råd av dem som har erfarenhet av nyare S80 och V70.
Jag tänkte köpa en nyare begagnad S80 eller V70, manuell, bensin helst en vit.
Jag kör bara 1000 - 1500 mil / år
Vill helst ha en motor och bil som är tillverkad i Sverige, inga Ford eller Renualt motorer.
Vilka modeller skall jag titta på?
Tips på försäljningsställen?
Tacksam för alla som helst råd kring ovanstående.
Tack!
av Volvoold
Jag skulle nog råda dig att INTE köpa en VEA 2.0-motor som sitter i V70 av sista årsmodellen.

Anledningen är vinande balansaxlar, som det står om här på forumet. Jag provkörde en V60 T4, likadan motor, och den ven också. Det är väl oklart om vinandet bara är ett estetiskt problem, eller även mekaniskt. Det har spekulerats lite om det på jagrullar.

Det problemet har du inte på T4 179 Hk (Ford)

Kolla så Ac, alla dörrlås, all el fungerar, samt galvblåsor och rost, inte minst på den okända kanten mellan taket och vindrutan. Kolla också kopplingen, det är inte ovanligt att den havererar innan 10000 mil.

Jag provkörde själv en V60-17, T4 manuell, där antingen växellådan eller kopplingen, var på väg att ge upp, dessutom var Ac trasig.

Övriga fel finns på andra ställen på forumet, och begguide Vi Bilägre, samt Auto motor & sport.

Eller välj nåt japanskt ist. Tex Toyota Avensis.
Det blir nog minde sömnlösa nätter då.

Lycka till ! :-)
av Yaniz
Volvoold skrev: Kolla också kopplingen, det är inte ovanligt att den havererar innan 10000 mil.
Det påståendet ifrågasätter jag starkt.
av Volvoold
Efter att ha läst här på jagrullar, volkwagen golf forum, andras och egna erfarenheter, på spritmonitor.se, läst LF:s skaderapport för 2020, samt mailat runt till MÅNGA mekaniker, servicetekniker, verkstadschefer på Volvo, så framgår en bild av stora problem för Volvo map kopplingsrelaterade fel. Men om nån ändå vill ifrågasätta detta, och ta risken att köpa, så får ni gärna göra det, det är era pengar.
av William85
Manuella bilar är inte så bombsäkra som förut, som före dubbelmasse-svänghjulens tid. Ingen Volvospecifik grej utan gäller nog de flesta bilar nyare än 10-15 år.
av Cox
Är inget fel på Fords motorer, dom håller ihop bra även PSA dieslarna, värre med Volvos egna VEA motorer. Ska du ha svensk motor så rekommenderar jag Skövde tillverkade 5 cylindriga spisar.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av Yaniz
Volvoold skrev:Efter att ha läst här på jagrullar, volkwagen golf forum, andras och egna erfarenheter, på spritmonitor.se, läst LF:s skaderapport för 2020, samt mailat runt till MÅNGA mekaniker, servicetekniker, verkstadschefer på Volvo, så framgår en bild av stora problem för Volvo map kopplingsrelaterade fel. Men om nån ändå vill ifrågasätta detta, och ta risken att köpa, så får ni gärna göra det, det är era pengar.
Har själv en V70 -08 med 30000 + mil på mätaren, min svåger har en -09 med över 40000 mil, min syster har en som gått ca 22000 mil, min son har en som gått 28000 mil, grannen har en som gått nästan 30000 mil osv. Samtliga nämnda V70 har inte haft några kopplingsrelaterade problem. Har vi haft osannolik tur? Nej, mina erfarenheter säger att kopplingen klarar minst 30000 mil utan problem (såvida inte foten vilar på pedalen).
av Cox
Eller att man varvar max och kliver av kopplingen, reglerar farten med den

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]