Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SundanceKid skrev: tor 30 sep 2021, 06:34 Jag googlade mig fram till svar. Bilar över 700000kr tappar eventuellt premien efter 1 juli 2022. Ja då ryker premien för XC90 T8 och även välutrustade V90 T8.
Det stod i auto motor sport senaste nr. att det var nu vid årsskiftet till 2022 det ev. blir så att bilar som enl. listpris inkl. moms kostar mer än 700 000 kr inte får nån miljöbonus alls hur rena de än är.
Källa:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ansvarden/

Blir väl Volvo "T6:or" laddhybrider då kanske för många (XC90, V90, XC60) kan jag tänka mig. Min V90 T6 Recharge Incription 2022:a hade om den levererats som 2022 late (jag har early) klarat mig precis och fått miljöbonus. Men det går inte lägga på hejdlöst med extrautrustning då rusar man snabbt över gränsen. Man får välja med omsorg nu om förslaget går igenom med 700 000 kr gränsen. Att bygga en Volvo som överstiger det är inte så svårt numera.

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Frågan är hur/om utrustning ska räknas med där. Idag sker all utbetalning av bonus automatiskt, ska skatteverket begära in alla köpeavtal och sitta och granska totalpris på dem? Det tror jag inte de har bemanning till.
Lövet skrev: tor 30 sep 2021, 12:56 Frågan är hur/om utrustning ska räknas med där. Idag sker all utbetalning av bonus automatiskt, ska skatteverket begära in alla köpeavtal och sitta och granska totalpris på dem? Det tror jag inte de har bemanning till.
Kanske blir Volvohandlaren som får regga hos myndigheten alla bilar som hamnar under 700 tkr spärren och därmed kan dra av beloppet från bilens listpris. Nåt liknande blev det i praktiken för mig, Volvohandlaren drog av min miljöbonus (19741 kr, V90 T6 Recharge 2022 early) från inköpspriset. Jag behövde inte göra nåt alls själv med miljöbonusen.
/Bo
bem skrev:
Lövet skrev: tor 30 sep 2021, 12:56 Frågan är hur/om utrustning ska räknas med där. Idag sker all utbetalning av bonus automatiskt, ska skatteverket begära in alla köpeavtal och sitta och granska totalpris på dem? Det tror jag inte de har bemanning till.
Kanske blir Volvohandlaren som får regga hos myndigheten alla bilar som hamnar under 700 tkr spärren och därmed kan dra av beloppet från bilens listpris. Nåt liknande blev det i praktiken för mig, Volvohandlaren drog av min miljöbonus (19741 kr, V90 T6 Recharge 2022 early) från inköpspriset. Jag behövde inte göra nåt alls själv med miljöbonusen.
/Bo
Tror inte man får lägga ut skattebeslut på det sättet. Det jag tror hände i ditt fall var att säljaren/finansbolaget tog en medveten risk och låg ute med pengarna själv tills de erhåller bonusen. Din bil är ju privatleasad.
Lövet skrev: tor 30 sep 2021, 13:48
bem skrev:
/Bo
Tror inte man får lägga ut skattebeslut på det sättet. Det jag tror hände i ditt fall var att säljaren/finansbolaget tog en medveten risk och låg ute med pengarna själv tills de erhåller bonusen. Din bil är ju privatleasad.
Ja så kan det vara att miljöbonusen hanterades i mitt fall, som du skriver.
/Bo
Jag beställer nog en V90 T8 på via Care by Volvo nu i dagarna. Någon som gjort det och hur är era erfarenheter från denna tjänst?

- Välutrustad R-design
- Helförsäkring
- service
- 3 månaders uppsägningstid
~8200 kr/månad för 20 000 km/år för denna bil via Care by Volvo

Gör jag en kostnadsjämförelse med min nuvarande Volvo V90 CC där jag summerar den betydligt högre skatten, servicekostnader, försäkringskostnader, bränslekostnader (jag kommer att klara stor del av vardagskörning på eldrift vid byte), värdeminskningen (3000-4000 kr/månad?) samt det faktum att jag vid försäljning av min nuvarande V90 CC får loss 300 000+ kr (som vid insättning på börsen ger en årlig avkastning på ~7% enligt historiska genomsnitt = en "besparing" på ~1800 kr/månad), så blir caset väldigt intressant!
Senast redigerad av 2 Mackan85, redigerad totalt 0 gång.
Man väljer ju sin egen retorik när det gäller att övertyga sig själv 🤣 men att säga att man slipper kostnad för service och försäkring samt att man slipper värdeminskning är kanske lite väl magstarkt? 😎

Detta är givetvis inbakat i totalkostnaden. Mest rättvis räkneövning bör vara att räkna ut samma kostnadsposter på nuvarande bil samt motsvarande ny med dieselmotor för jämförelse inkl bränslekostnad (prognosticerad då man inte vet exakt hur mycket man kan köra på el men troligen har man en kvalificerad gissning).
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]

Är det en 4 cyl D4 så sitter den nedanf[…]