Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LuggeH
Hej, har fått lite problem med bilen (som vanligt), växellådan beter sig lite konstigt.
Det började med att jag rulla in på mcdonalds, väntar i kön, så börjar jag känna lite vibrationer och motorn började låta mer och varva lite av sig själv, jag tänkte ingenting mer på det, sen när jag skulle åka därifrån så la jag i D och BAM, kändes som jag blev påkörd bakifrån, den ryckte till som fan, jag försökte gasa därifrån men det hände knappt nånting när jag tryckte på pedalen (som jag fattar är den nu i limp mode då den ligger i 3an därav så kommer jag inte fram så snabbt) så jag åkte o ställde mig i en parkering och testade växla till alla växlar och den hoppar till på R och D, och motorn låter orolig på D. Jag nånstans under den här tiden också fått fram meddelandet växellåda service erfodras med en gul motorlampa. Jag stängde av bilen la av minuspolen ett tag åt min chicken burger(extra sås) drack oroligt på min frappe(mocha såklart)
Sen satte tillbaka den, startar bilen och nu är felmeddelandet borta och bilen går som vanligt HURRA? Nej, dagen efter tog jag reda på hur man kollade oljan till vlådan och på stickan hade olja ungefär 5mm på sig, det var alltså nästan ingen olja alls i lådan, började läsa på massor, köpte 20L transmissionsolja och spolade den och fyllde den tills det kom ut klarrött från pluggen. Oljan som kom ut från början var nästan svart.
Efter detta så växlade bilen fint, mjukt, svarade snabbare på gaspådrag, snabbare med växlingar, som en ny bil! HURRAY? nej, inte nu heller, för detta varade bara en vecka, allt jag skrev i början hände igen nu igår, felmeddelandet kom tillbaka men vill inte försvinna, jag glömde också nämna att motorlampan har lyst sen första dagen det hände och är fortfarande kvar, jag har läst felkoder hos en polare på bilverkstad men inga felkoder kunde hittas(sjukt konstigt) även fast lampan satt o lös rakt framför oss.
Hjälp? Tack.
Uppdatering, fått felkodsläsaren, dessa är koderna
902C
530D
0002
0600
0100
0021
P0700
(Lägger upp tråden igen då den dog i väntan på felkodsläsaren, moderator får gärna ta bort den gamla)
Du känner ingen som har Vida och kan läsa ur koderna och även se vilka som är aktiva ?
av LuggeH
Hade rensat alla koder, sen nu medans jag kollade igenom lite med felkodsläsaren så ryckte bilen till, motorlampan o vxllåd service meddelandet poppade upp, fick 2 koder,
530D och 0002
Code:
ECM-530D
Definition:
DTC In The Transmission C :-/ ontrol Module (TCM). (Faulty signal)

Nu hoppas jag att fler svarar och hjälper till. Men jag hade försökt felsöka enligt följande mönster.
1. för att utesluta TCM modulen byta mot en lika dan av "kompisens bil"
2. Uppenbara skador på kablaget till kontrollsystemet ? Om du kan mäta upp kablaget så gör du det.
3. Om bilen har dålig växlingskvalitet eller till och med smäller i växlarna så brukar kontrollsystemet vara boven i dramat.
av LuggeH
Greffel skrev: fre 01 okt 2021, 18:04 Code:
ECM-530D
Definition:
DTC In The Transmission C :-/ ontrol Module (TCM). (Faulty signal)

Nu hoppas jag att fler svarar och hjälper till. Men jag hade försökt felsöka enligt följande mönster.
1. för att utesluta TCM modulen byta mot en lika dan av "kompisens bil"
2. Uppenbara skador på kablaget till kontrollsystemet ? Om du kan mäta upp kablaget så gör du det.
3. Om bilen har dålig växlingskvalitet eller till och med smäller i växlarna så brukar kontrollsystemet vara boven i dramat.
Tyvärr känner jag ingen alls med en gammal v70,
Inga synliga skador på kablaget
Det har blivit värre, nu kan man knappt köra, antingen för att något är jävligt fel eller så är den i limp mode
Användarvisningsbild
av Greffel
Om du spelar in en film kanske det går att hjälpa.
Kommer du varken fram eller bak nu ?
av LuggeH
Kollat alla kontakter jag hittat, plockat ur TCM och ECM rengjorde stiften och kontakterna, plockade även isär båda och kollade på kretskorten, ingenting synligt skadat, tog ner CEM, kollat alla kontakter, rengjorde, inga fel där heller, tog ur hastighetssensorerna och rengjorde dom, fortfarande samma problem, det ända som är kvar är väl det som finns bakom växellådskåpan
Användarvisningsbild
av Greffel
Vet du vad det fina är @LuggeH ...
Jag har ett sådant kontrollsystem liggandes i jätte fint skick. Så är du sugen på att byta är det bara att hojta till

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o