Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Marbas skrev:Uppdatering är i princip gratis. Det som kostar är ju arbetet de utför. Det tar, beroende på när den senast var uppdaterad, allt från 10 min och uppåt. Själva mjukvaran är i princip gratis.
Behövde en ny fjärrkontroll till bilen, själva fjärrkontrollen minns jag inte vad den kostade men ca. 6-800kr. I samband med ordinarie service och avläsning av felkoder debiterades jag för programvara+arbete, så bevisligen tar de betalt för programvaran.
av Marbas
Kena skrev:
Marbas skrev:Uppdatering är i princip gratis. Det som kostar är ju arbetet de utför. Det tar, beroende på när den senast var uppdaterad, allt från 10 min och uppåt. Själva mjukvaran är i princip gratis.
Behövde en ny fjärrkontroll till bilen, själva fjärrkontrollen minns jag inte vad den kostade men ca. 6-800kr. I samband med ordinarie service och avläsning av felkoder debiterades jag för programvara+arbete, så bevisligen tar de betalt för programvaran.
Precis som att du fick betala för fjärrkontrollen så får du givetvis betala för mjukvaran. Inget konstigt med det. Du måste skilja på om det är en uppdatering av befintliga funktioner eller om du köper nytt. När jag uppdaterade all mjukvara i min bil så kostade bara arbetet. Men som sagt, då var det en ren uppdatering.

Förstår inte varför många tycker att all mjukvara ska vara gratis eftersom det i princip inte finns någon kostnad för massproducerig av den. Men ingen verkar tänka på att det kostar massor med pengar att ta fram mjukvara. Problemet som vi diskuterar är ju varför det ska kosta pengar att föra över mjukvaran från Volvos databas till bilen. Som det ser ut idag så är det monopol på den tjänsten, av två anledningar (min uppfattning):
1. Pengar.
2. Komplexitet. Att uppdatera mjukvaran i bilen kan vara problematiskt, och skulle det bli problem vid uppdateringen skulle det kunna innebära att bilen inte går att köra.

Kan slänga iväg en liten motfråga - hur många av er som läser denna tråden har någon gång uppdaterat mjukvaran i er mobiltelefon? Har ni då gjort det själva, bett någon annan, eller lämnat in den på ett serviceställe?
av Kena
1. Köper jag en fjärrkontroll borde väl mjukvara ingå, fast det kanske finns de som vill programmera själv?
2. Ett stycke bil a' 350-400000kr och mjukvara ej färdigutvecklad...
3. Senaste servicen uppdaterades mjukvara Etm/ecm, obs datorn var redan inpluggad för felkodsavläsning, 319kr...för att plugga in en dator 2ggr och mjukvaran 125kr. Iofs inte många kr/mil
4. Har uppgraderat telefon 2ggr en gång på garanti och en gång utan, kostnad 0kr. Har även uppgraderat Windows patchar jag vet inte hur många ggr kostnad 0 kr.
5. Mjukvara fjärrkontroll 319kr, program 312kr samma där bilen var inne på service och datorn satt inkopplad...
Användarvisningsbild
av lexus
Marbas skrev:
Kan slänga iväg en liten motfråga - hur många av er som läser denna tråden har någon gång uppdaterat mjukvaran i er mobiltelefon? Har ni då gjort det själva, bett någon annan, eller lämnat in den på ett serviceställe?
Sedan jag bytte till Sony Ericsson för några år sedan har jag gjort alla uppdateringar själv. Tidigare skickade jag dock in telefonerna för uppdatering av mjukvaran vilket var kostnadsfritt under garantitiden. Det tycker jag att det skulle vara för uppdatering hos Volvo också. En självklarhet faktiskt.
av Marbas
Måste först säga att jag håller med alla att en del uppdateringar av mjukvaran skulle vara gratis, men förstår att verkstäder vill ha betalt för jobbet som de gör. Tycker också att det skulle gå att ladda mjukvaran själv i bilen, men volvo vill ju inte det...
Kena skrev:1. Köper jag en fjärrkontroll borde väl mjukvara ingå, fast det kanske finns de som vill programmera själv?
Beror ju på hur man prissätter. Tydligen separerar volvo dessa kostnader. Om du t.ex. byter bromsklossar får du ju specat ett pris för klossarna, ett för monteringssatsen, och ett för jobbet.
Kena skrev:2. Ett stycke bil a' 350-400000kr och mjukvara ej färdigutvecklad...
Precis som hårdvara, design, osv blir ingenting färdigutvecklat, inte ens mjukvara. Förbättringar görs ju hela tiden i en massa olika avseenden. Men som jag skrev tidigare, bara för att designen förbättrats på torkararmarna så betyder ju inte det att du gratis får en uppgradering av dessa...
Kena skrev:3. Senaste servicen uppdaterades mjukvara Etm/ecm, obs datorn var redan inpluggad för felkodsavläsning, 319kr...för att plugga in en dator 2ggr och mjukvaran 125kr. Iofs inte många kr/mil
Det är väl upp till varje reparatör att ta betalt för det jobb som han/hon gör.
Kena skrev:4. Har uppgraderat telefon 2ggr en gång på garanti och en gång utan, kostnad 0kr. Har även uppgraderat Windows patchar jag vet inte hur många ggr kostnad 0 kr.
Windowsuppdateringen har visst kostat. Du har troligen bredband, vilket inte är gratis. Visst inte mycket pengar och du använder det till andra grejer också, MEN för att kunna göra uppdateringen MÅSTE du ha tillgång till en uppkoppling. Dessutom tog det dig tid, räkna om det i pengar om du kunde jobbat istället...
Kena skrev:5. Mjukvara fjärrkontroll 319kr, program 312kr samma där bilen var inne på service och datorn satt inkopplad...
Ok.
av Kena
W98 -se är den enda jag betalat för, uppgraderingar kommer på löpande band. Uppkoppling för internet går väl inte att jämföra med, vägar betalar vi ju för att köra på, eller vägtrafikskatt.
Skulle gärna se att såna grejjor man inte kan göra själv, mjuvaruuppgraderingar tex. ingick i servicen istf. kontroll lampor. Ett baspaket helt enkelt och att man sedan kan köpa till paket för lampkontroll och spolarvätskepåfyllning.
av Marbas
Kena skrev:W98 -se är den enda jag betalat för, uppgraderingar kommer på löpande band.
Antingen kör du fortfarande på W98 SE eller så anser du att t.ex. Windows XP är en uppdatering av Win98... Tycker mer detta är inköp av ny funktion som ska kosta pengar...
Kena skrev:Uppkoppling för internet går väl inte att jämföra med, vägar betalar vi ju för att köra på, eller vägtrafikskatt.
Var inte riktigt den liknelsen jag var ute efter, utan att verkstäder behöver diverse "special" verktyg för att kunna göra vissa saker med din bil, precis som du behöver en uppkoppling mot Microsoft på något sätt för att kunna göra en uppdatering av ditt OS.
Kena skrev:Skulle gärna se att såna grejjor man inte kan göra själv, mjuvaruuppgraderingar tex. ingick i servicen istf. kontroll lampor. Ett baspaket helt enkelt och att man sedan kan köpa till paket för lampkontroll och spolarvätskepåfyllning.
Kan inte annat än att hålla med!
av Putte^
Jag har uppdaterat den själv, gått in i butik, varit på SE i Lund (butiken) och skickat in telefoner. Aldrig har jag fått betala för några uppdateringar.
av flink
Anledningen till att jag drog igång tråden var att jag kom hem lite snopen från Volvo med beskedet om att Mjukvaruuppdateringen skulle kosta en hel del hundralappar. Så bevisligen tar dom inte bara betalt för jobbet!

Dessutom var min garanti överstigen med knappt en månad... jaja, skit samma. Bara att acceptera.

Jag anser inte att man skall kuna komma och få uppdatering bara för att en ny feature lagts till på senare version eller pga att jag supit bort en nyckel och vill programmera in en ny.
MEN!!! om det är ett fel på den befintliga mjukvaran, som jag nu råkar upptäcka ett par veckor försent så tycker jag faktiskt Volvo borde ställa upp och uppgradera utan att börja tjafsa. Både på grund av goodwill och även för att bilen haft den defekten redan från leverans.

Bör kanske tilläggas att jag är andra ägare på bilen och precis börjat upptäcka alla smågrejer ;)

------------------------------------------

Ja! Jag har uppdaterat min mobiltelefon själv nu i flera år, samt min dator, samt mitt IP-telefonimodem... pluss en massa andra grejer jag köpt som styrs av div. programvaror. Tyvärr kan jag inte uppgradera min TV själv, som jag nu måste skicka in för mjukvaruuppgradering..hehe
av Marbas
Håller med om att fel i mjukvara givetvis ska uppdateras gratis inom garantigränserna. Så är det ju med alla garantiärenden.

När det gäller frågan med uppdatering av mjukvaran i mobiltelefonen så var tanken inte att jämföra kostnader och tillvägagångssätt, utan hur ofta man uppdaterar mjukvara. Skulle rangordna följande tre "mjukvaruprodukter" i följande ordning när det gäller frekvensen av uppdatering:
1. Windows
2. Mobiltelefonen
3. Bilen

Dvs, jag uppdaterar mjukvaran i mobilen rätt mycket mer frekvent än jag gör med mjukvaran i bilen. Så frågans syfte var mer som en tankeställare till alla som vill uppdatera bilens mjukvara att se det i relation till andra uppdateringar man gör (Windows, mobilen, etc). Givetvis är vi alla olika när det gäller detta, men ibland får jag känslan av att man gärna uppdaterar mjukvaran i bilen oftare än man t.ex. gör med mjukvaran i mobilen (som är LÅNGT mycket mindre testad och har sämre kvalitet).

Men som några har påpekat tidigare så vore det en del i servicen att uppdatera all mjukvara i bilen (om man vill) precis som att man kan välja att få spolarvätska eller ej. Givetvis ska uppdateringen ske mot en arbetskostnad, men själva mjukvaran ska vara gratis.

Det som jag varit lite emot i denna diskussionen är synsättet på mjukvara - att den ska vara gratis "bara för att den inte har någon materialkostnad", vilket är helt fel. Mjukvara kostar massor med pengar att ta fram och underhålla, och givetvis vill Volvo (och alla andra som tillverkar mjukvara) få betalt för detta. Precis som vilken annan del till ett fordon ska även mjukvaran "lagerhållas" och kunna modifieras under hela bilens "livslängd" (dvs så länge man supportar fordonsmodellen).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]