Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Catan90
#1465702
Jag har installerat in min XC60 2016 genom att ström tjuva plus kabeln från helljuset och när jag slår på helljus så tänds led ramp också

SM-G988B cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

av Korpenv60
#1466205
Catan90 skrev: lör 25 sep 2021, 08:47 Jag har installerat in min XC60 2016 genom att ström tjuva plus kabeln från helljuset och när jag slår på helljus så tänds led ramp också

SM-G988B cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Var du tvungen att använda en canbus avkodare eller gick det fint att bara tjuva från helljuskabeln?
Användarvisningsbild
av aanton
#1466224
Korpenv60 skrev: tis 28 sep 2021, 00:17
Catan90 skrev: lör 25 sep 2021, 08:47 Jag har installerat in min XC60 2016 genom att ström tjuva plus kabeln från helljuset och när jag slår på helljus så tänds led ramp också

SM-G988B cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Var du tvungen att använda en canbus avkodare eller gick det fint att bara tjuva från helljuskabeln?
Jag har en V60 2016, då vare bara att tjuva från den grå/bruna kabeln. Efter 2016 kan det blir lite krångligare sägs det. Ett tips är att gå med i gruppen ljusfarcisterna på facebook, finns mycket råd kring ljus och inkoppling där!
av janssonpeter
#1466231
På Volvo från 2017 är det nytt och då går det inte tjuva signalen från hellyset.

Men det finns alternativ som fungerar men vilket är smidigast?
av KILLEN
#1466343
Jag har en v60 2018 Classic med halogen. Jag tjuvade från den grå kabeln vilket satt längst ner till höger om en tittar in i honkontakten till lamphuset.
Det fungerande fint för mig.
av Korpenv60
#1466391
Har ni bara nitat fast hållaren i plasten eller bultat fast i krockbalken? Är själv inne på att montera extraljus på min v60 (15) och tänker att jag borrar genom krockbalken och använder denna monteringssats https://www.extraljuskungen.se/installa ... KoQAvD_BwE

Någon som har gjort på samma sätt? Tänker jag rätt att jag först borrar två hål för bultarna, och sen borrar upp hålen större genom plasten och skummet bakom plasten för distanserna?
av Rådlös
#1466452
Montering är en sak, men installation en annan.
Så kallade strömtjuvar är ett elände. Dom skadar isoleringen på kabeln och det framkallar störningar i framtiden. Det kommer in vatten och smuts som ger upphov till korrosion och överledningar. Det blir som inbyggda fel som kommer att visa sig i framtiden. Strömtjuven klipper av kardeler också.
Om installationen bygger på redan befintliga flatstiftkontakter, så gör man rätt i att fortsätta med det. I den här aktuella tråden pratas det om att koppla in extraljus och hämta signal på ett bra ställe. Och som sagt, om det är flatstift från början så gör man det på bästa och enklaste sätt med denna modellen:
https://www.elfa.se/sv/flatstiftshylsa- ... qEQAvD_BwE
Den sätter man på den nya kabeln som man vill ansluta. Därefter lossar man den gamla från kontakten, ansluter den nya och även den gamla på det nya flatstiftet. Då har man vunnit ett par fördelar. Den första är som jag sa tidigare, man slipper det elände som strömtjuvar ställer till med. Men även om man vill ta bort sina extraljus av någon nu okänd anledning, man kanske säljer bilen men vill behålla ljusen? Då blir det enkelt att koppla bort extraljuskabeln och återansluta originalkabeln på originalstiftet. I bästa fall syns det inte att det har varit extraljus på bilen.
Och jag lägger till några ord om klämverktyg och kabelskor. Använd inte dom billiga plåttängerna som är tillverkade av två plåtskänklar. Det finns riktiga kontaktpresstänger på våra prylvaruhus för 3 - 4 hundralappar. Dom är inställda så att dom ger rätt presstryck till kabelskon och kabeln. Man klämmer tills den släpper själv. Då är det rätt pressat. Kabelskorna och tängerna har en gällande färgkod också. Röd kabelsko gäller för 1,0 kvadrat och 1,5 kvadrat. Blå gäller för 2,5 kvadrat. Förr fanns det, speciellt i gamla bilar 4 kvadrat. Dom var svarta. Dom är mycket ovanliga i dag och presstänger är ännu ovanligare. 6 kvadrat, som vanligtvis är den största isolerade kabelskon är gul. Det kanske finns i något specialsammanhang men det är i så fall ovanligt. Så 6 kvadrat är den största isolerade kabelskon.
Om någon nu tänker sig "sätt på en krympslang" så måste man tänka på att det följer inte färgkoden. Om det inte är meningen att vem som helst skall komma i närheten av installationen så kan det ju kvitta, men om vilken "alleman" som helst kan ha tillgång till installationen, så bör man nog tänka efter före.

En liten fotnot: Länken om kabelskorna gick till ELFA. Dom har nog det mesta inom elektronik, men dom är inget lågprisvaruhus. Det var dom som hade en bra bild som jag kunde lägga in. Kabelskor finns även på lågprisprylvaruhusen.
av sko66
#1466592
Korpenv60 skrev: tis 28 sep 2021, 00:17
Catan90 skrev: lör 25 sep 2021, 08:47 Jag har installerat in min XC60 2016 genom att ström tjuva plus kabeln från helljuset och när jag slår på helljus så tänds led ramp också

SM-G988B cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Var du tvungen att använda en canbus avkodare eller gick det fint att bara tjuva från helljuskabeln?
Du skall tjuva från kabeln till halogen-lamporna om du har ljusautomatik med med skärmning av helljuset i Xenon-lamporna!!! Pin 9 (grå/brun i vänstra lyktan, eller orange/brun i högra lyktan)
Jag installerade CANM8:s Cannect-box först, men den läste av helljussignalen från Xenon-lamporna. Och det innebar att den inte släckte LED-rampen när jag mötte bilar då jag hade ljusvredet i AUTO-läge.

Jag tjuvade signalen bakom vänstra lyktan, och precis bakom lyktan finns det öppning där kabelstammen passerar. Jag skar upp textiltejpen som sitter runt kabelstammen och hittade den grå/bruna kabeln där. Jag tyckte det var enklare där än att hålla på och pilla precis vid kontaktstycket som lyktan är kopplad till.
Lite kuriosa kan nämnas att då jag mätte spänningen i kontakstycket med lyktan bortkopplad så visade det ca 14 volt med helljuset påslaget och ca 13,5 volt med helljuset av. Men efter att jag kopplade in lyktan till kontaktstycket och stack in en nål i kabeln så visade det 0 och 12 volt beroende på om helljuset var till eller från.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]