Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Jag har en Volvo V70II -08 2.5T där den inre backspegel lossnat så pass att man inte kan se något i den när man kör. Gissning är att något lim har släppt pågrund av vibrationer.

Det är inte tydligt hur den sitter fast men en vild gissning är lim? Är det något man kan få på plats själv eller blir det till att lämna in?

Mvh
av snowman
Pratade med en Volvo verkstad, de hade aldrig hört talas om sådant problem.

Körde till carglas, de lyckades ha sönder kåpan och riva ner bakcspegeln helt, deras lösning var att byta vindrutan med backspegel även om även dem tyckte att rutan var i bra skick. Bara 1500 kr.

Körde vidare till en annan Volvo verkstad, de sa att detta händer och då limmar man bara tillbaka backspegel, de tog 300 kr för det men hade inte tid. Deras tips var att köpa https://www.mekonomen.se/backspegellim- ... e-10203039(100 kr) och göra det själv.

Har läst igenom instruktionerna och försökt skära bort det gamla limmet som man kan se här :

Bild
Bild

Nästa steg är att stryka på lim på rutan, klippa till en bit duk som läggs i limmet(2 komponent), därefter ska fästet tryckas på plats på duken under 15 sek. Därefter ska det torka i minst 15 min innan man monterar på backsepgeln.

Par frågetecken :

1. Kommer ytan fastna även om den inte är helt jämn(se bild)
3. Ska man alltså inte ha något lim ovan på duken?
4. Hur försäkrar man sig om att fästet hamnar rätt på rutan? Allt som finns kvar där är lite limrester(som också ska bort).
5. Kan man dela på armen och backspegeln? Och isåfall hur?
av peckapecan
Ta ett slippapper och en kloss för att slipa bort allt gammalt lim och få det jämnt
Se till att alla ytor är 100% helt rena från fett och annat skit, för att rengöra glaset, använd först kemisk ren aceton, finns bla på Biltema
Se till att det inte kommer på bilklädsel eller andra plastdetaljer, använd ex trassel till detta.

https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt ... 2000017133

https://www.biltema.se/bygg/farg/rengor ... 2000030019

Och sedan Isopropylalkohol/etanol

Använd gärna en microfiberduk till detta

Tror den här är riktigt bra

https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt ... 2000045861
Senast redigerad av 1 peckapecan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om jag minns rätt så blir duken genomdränkt, syftet med den är antagligen att se till att limskiktet inte blir för tunt..
Rita syftmärken med en spritpenna (eller tejp) runt omkring området på rutan innan du skrapar bort de sista limresterna, man bör nog inte flytta omkring foten när man väl tryckt dit den.
Följde det inte med slippapper för att rugga upp / matta ner ytan på glaset?
av snowman
Smart, jag ska ta o prova använda något fint sandpapper för att jämna till gummiytan på backspegeln. Kommer även köra med glashällskrapa på rutan för att få bort limresterna, men först så får jag prova rita med parmanent penna och hoppas att tillräkligt mycket stannar kvar så jag kan passa in fästet på glaset. Tror jag har kemisk bensin hemma för rengöring så det ska nog lösa sig.

Det jag dock är lite frågande till än är hur man får spegel i rätt vinkel, som man kan se så är foten rund, det finns egentligen ingen idikation på hur den ska ruteras på plats innan fixering. Man kan såklart försöka testa sig fram och titta i spegeln tills det känns som att den hamnar rätt men den är extremt seg att ändra position på. Kanske är det detta som gjort att den lossnat? D.v.s att kulan torkat upp och därmed har det krävts mer kraft för att ställa in spegeln. Kan man köra ner lite vanlig olja här? Och kan man dela på spegel och fäste? Eller ska man sitta o hålla spegeln på plats i 15 min?
av snowman
Tog en närmare titt på youtube och såg att man ska kunna vrida av festet, detta gick såklart inte göra för hand när den lossnat från rutan men med en poligrip släpte den :

Bild
Bild
Bild

Detta borde göra det enklare att limma fast fästet men det är fortfarande otydligt i vilken rotation det ska limmas. Man får väll bara anta att den ska vara rak och att backspegeln sen i sig är vinklad åt rätt håll.

Det man kan fundera över här är om den där gummimattan kanske ska bort helt?

Vad jag förstår så har duken någon 2 komponent lösning som ska göra att limmet härdar, dock ändå imponerade av att lim klarar av att hålla en backspegel på plats, särskilt med så liten anläggningsyta. Det kommer ju vara spänt läge när man ska vrida på bakcspegeln på det limmade fästet, den är rejält trög.
av dieselkenneth
Lim är starkt. Markera med tejp eller penna på utsidan av rutan innan du tar bort limresterna så är det inga problem att få tillbaka spegeln på rätt ställe.
Användarvisningsbild
av LeifA
Jag har limmat ett par speglar och det är lätt att man får för lite lim på ytorna, duken är härdaren och det är meningen att den ska bli så blöt att limmet går igenom och fäster på andra ytan också. Jag har lagt lim på båda ytorna och sedan duken på den ena sidan och sedan tryckt dit den. Allt måste ju ske ganska snabbt också.
av snowman
Nu är den på plats och jag är helt klart imponerad av det limmet, lite märkligt att de inte hade mer varningsförskrifter. Det gick fint att skruva på backspegel trotts att motståndet var så pass högt.

Själva backspegel kulen är oljad och det är klart mycket bättre, gissar på att det är detta som varit orsaken till att den släpt från början.

Vid montering tog jag bara limm på fönstret precis som det stod men jag tog ganska mycket lim. När man sedan lade den där parforerade duken i det så gick limmet igenom till andra sidan direkt så inga problem där. När jag skulle trycka grejerna på plats rörde det sig lite så att duken hamnade 1 mm utanför men det håller uppenbarligen bra oavsett.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]