Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Majastenergard
Hejsan jag har ett problem med min Volvo jag kör helt vanligt men bilen bara stängs av helt plötsligt det kan vara en gång på en hel dag och det kan även vara typ 10 gånger på en sträcka av 1km.jag har lämnat in den och jag har bytt fördelarlock om det finns någon därute som kan hjälpa mig så tar jag emot all hjälp
av Rådlös
Vad blev resultatet av när du lämnade in den? Fick du någon "diagnos" eller förslag på åtgärd eller "måsten"?
Vilken årsmodell är det?
Användarvisningsbild
av lennarte
Kör aldrig dit igen. Kan dom inte något så simpelt som en gammal 740 är dom inte mycket att ha.
Ett enkelt (och vanligt) fel är bränslereläet och/eller radioavstörnings/spridar reläet. Billiga saker så är dom inte bytta så gör det.
Du kan ta ut felkoder som hjälp med felsökning. Är där felkoder, skriv ner och radera. Är där inga, då kan du utesluta saker. Är bilen (motorn) ändrad på något sätt? Ändra tillbaka till original och se hur den går.
av Majastenergard
Hejsan igen det är en Volvo 740 ifrån 1991 som har kört 17xxx mil och inget är ändrat på bilden så allt är original för det som sa på verkstaden var att det är förmodligen fördelarlocket men dom bytte den och den stängde i av på typ 2 dagar och sen så gick vi tillbaka med den igen och då sa dom är det var någon luftslang som var lös men typ direkt vi körde ut därifrån så stängdes dem av igen och orkade jag inte köra tillbaka till dom för dom kändes inte professionella
Mvh Maja
Användarvisningsbild
av lennarte
Är det en -91-a kan du ha det amerikanska Bendix insprutning/tändsystem Regina/Rex. Alla -92 har det, och det skiljer på en del väsentliga saker. Bl.a är där en vakuumslang till en svart dosa på torpedväggen (inringd med rött)
150378-4f544a76679470c204baaeca3263066e.jpg
150378-4f544a76679470c204baaeca3263066e.jpg (62.39 KiB) Visad 953 gånger
vid vänster fjädertorn, ingen LMM utan en temp.givare. Vakuumslangen och är viktig för att det ska fungera. Vanligast på dessa motorer är nog fel på tändspolen. Den är ihopbyggd med tändförstärkaren/slutsteg och ser ut så här
Rex-ReginaComponents.gif
Rex-ReginaComponents.gif (163.15 KiB) Visad 953 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Vakuumslangen, den gula på bilden är viktig. Och som jag skrev tändspole/tändförstärkaren är oftare fel på än om det varit Bosch. Tyvärr måste du ha en sådan som sitter där, går inte att byta tlll Bosch. Som är mycket lättare att få tag i.
Användarvisningsbild
av lennarte
Trodde du bytt reläerna. Vakuumslangen gör inte så motorn dör. Börja med (när du bytt reläerna) tändspolen, kolla på kabeln till fördelarlocket om där är gnista när du kör på starten efter bilen stannat

Skruva ur den gamla, låt all bromsvätsk[…]

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]

motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]