Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LuggeH
Hej, har fått lite problem med bilen (som vanligt), växellådan beter sig lite konstigt.
Det började med att jag rulla in på mcdonalds, väntar i kön, så börjar jag känna lite vibrationer och motorn började låta mer och varva lite av sig själv, jag tänkte ingenting mer på det, sen när jag skulle åka därifrån så la jag i D och BAM, kändes som jag blev påkörd bakifrån, den ryckte till som fan, jag försökte gasa därifrån men det hände knappt nånting när jag tryckte på pedalen (som jag fattar är den nu i limp mode då den ligger i 3an därav så kommer jag inte fram så snabbt) så jag åkte o ställde mig i en parkering och testade växla till alla växlar och den hoppar till på R och D, och motorn låter orolig på D. Jag nånstans under den här tiden också fått fram meddelandet växellåda service erfodras med en gul motorlampa. Jag stängde av bilen la av minuspolen ett tag åt min chicken burger(extra sås) drack oroligt på min frappe(mocha såklart)
Sen satte tillbaka den, startar bilen och nu är felmeddelandet borta och bilen går som vanligt HURRA? Nej, dagen efter tog jag reda på hur man kollade oljan till vlådan och på stickan hade olja ungefär 5mm på sig, det var alltså nästan ingen olja alls i lådan, började läsa på massor, köpte 20L transmissionsolja och spolade den och fyllde den tills det kom ut klarrött från pluggen. Oljan som kom ut från början var nästan svart.
Efter detta så växlade bilen fint, mjukt, svarade snabbare på gaspådrag, snabbare med växlingar, som en ny bil! HURRAY? nej, inte nu heller, för detta varade bara en vecka, allt jag skrev i början hände igen nu igår, felmeddelandet kom tillbaka men vill inte försvinna, jag glömde också nämna att motorlampan har lyst sen första dagen det hände och är fortfarande kvar, jag har läst felkoder hos en polare på bilverkstad men inga felkoder kunde hittas(sjukt konstigt) även fast lampan satt o lös rakt framför oss.
Hjälp? Tack
Senast redigerad av 2 LuggeH, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Derank
V2 kan du uppdatera så den tar bilar upp till 2021 dok så försvinner några funktioner när du uppgraderar den, V3 funkar upp till 2021

Är det Volvo On Call den larmar för s&ar[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]

Luktar avgaser i kupen

Hej Kan vara en eller flera spridares tätnin[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Bilen får sedan 6000 mil tillbaka 5W-30 C2/C[…]