Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Det är dags att byta tändstift på vår Volvo V70 -03 2.5T. Jag är ganska säker på att jag gjort detta tidigare på en Volvo S70 och då var det väldigt petigt att inte dra åt för hårt eftersom blocket är aluminum. Egentligen skulle man ha en moment nyckel men man kunde också dra till den och sen en 1/4 varv till om jag mins rätt?

Hur komplicerat är det att byta tändstift själv på denna vil utan momentnyckel? Antar att plaströret som går över tändstiften behöver monteras bort helt?

MVH
Senast redigerad av 1 snowman, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Det är naturligtvis fel att säga att du inte behöver någon momentnyckel, men om du har en sådan här och bara drar fast med ena handen, så torde du vara i närheten av ett godtagbart moment (?) Vi förutsätter att du inte är någon atlet eller någon "Starke Arvid".
https://fyndiq.se/produkt/16-mm-21-mm-b ... 84QAvD_BwE
OBS! Detta är bara ett bildexempel. Liknande och motsvarande finns att köpa på många ställen. Och till den som inte visste, det står på kartongen vilket moment tändstiften skall dras om man ändå har en momentnyckel.
Även om man säger att det är vanligtvis 20 - 30 Nm, så finns det säkert många undantag.
av Dextre
Jag gjorde det utan att ta bort laddluftröret. Jag hade torxnyckel som satt som på en Swiss Army Knife och var vinklad och kunde ta bort kåpan över tändkablarna genom att hitta vinklar som fungerade.

Något du nästan måste ha redo är en dammsugare om du inte gjort detta förut och den svarta isoleringen runt tändkablarna är kvar. Det blir bara massa smulor av den av hettan från motorn och det måste bort för att inte ramla ned i cylindrarna. Jag rensade upp ordentligt innan och sedan dammsög jag även över cylinderhålet när varje tändstift tagits upp för att vara säker.

Jag hade momentnyckel som satt på ett vinklad stag så att jag kunde dra alla även om laddluftröret satt där. Det där med 1/4 varv kan nog vara lite svårt att veta när man skall börja räkna. Det går liksom lite jämntrögt hela vägen ned tycker jag.

Bra idé är att dra någon slang eller något annat lättglidande över den keramiska delen av tändstiftet så att den inte skruvas i ifall de gängar fel.
av snowman
Tittade tillbaka i min historik och det var faktiskt en Volvo S60 -02 utan tubro som jag bytte på. Jag blev då instruerad att använda ett vanligt spärrhantag med hysla för tändstift, alltså lite längre.

Tändstiften drogs åt och sen ytterigare "5 min", men grejen var att motorn var tydligen lite varm så när den svalnat så satt stiften lösa igen. Spände ett kvarts varv till och sen var det färdigt.

Kör nog liknande upplägg denna gången men med en kall motor såklart.

Visst skulle jag kunna tänka mig köpa en moment nyckel men det verkar ju inte helt enkelt att hitta en bra som inte behöver kallibreras regelbundet.
av snowman
Bytte tändstiften idag, skruvade på tändstiftet uten handtag så långt det gick. När man inte kunde skruva längre med fingrarna på förlängaren så kopplades handtaget på och där drog jag typ "5 min". Spontant så kändes det som att man iallafall inte skulle spänna merän så, möjligen mindre. de som satt där satt ju inte vidare hårt och de har verkstade monterat.

Bilen fungerar iallafall utmärk.

En momentnycke som inte ständigt behöver kallibreras är dock högt på listan.

Vi våtslipar och kör klarlack på[…]

Fönsterhiss

Hej, jag fick precis samma problem på b&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ve[…]

Beställ ett eget batteri och byt. https://w[…]