Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pettson
Jag har kollat igenom forumet men hittar inget om detta så nu ställer jag frågan.
Jag har försökt byta de 3 kilremmarna på min 940 (B230FK). Det gick lätt att lossa dem till vattenpump och generator men kompressorn till AC rubbar sig inte. Jag lyckades inte lossa på den bakre bulten till kompressorn. Snackade med en verkstad som sade att det var mycke trångt och att den kan sitta lite hårt.

Är den nån som har något tips hur jag kan lossa lite på kompressorn?

Sen undrar jag hur hårt jag skall spänna remmarna. Försökt läsa i böcker och fråga men får olika svar :)
av P-O
Det lättaste är nog om du håller en skruvmejsel under remmen och snurrar på hjulet och vränger av den.. och sen när du skall ha på den så vränger du på den. Jag brukar göra så.. Remmen kan kanske gå sönder.
Användarvisningsbild
av pettson
Okej, tack för tipset, tror jag skall prova det. Jag ville helst inte att någon av de gamla skall gå av. Tänkte att om jag inte får av dem lätt kan jag spänna tillbaka och åka till verkstad.
Användarvisningsbild
av pettson
Japp, nu var de nya kilremmarna på plats och det funkade bra med skruvmejsel och lite klurande. Tack P-O!

Här är mina erfarenheter av rembytet: (940 -98, B230FK med AC)

1 Servopumpen "sitter" på en genomgående bult nästan nere vid hasplåten. Jag lossade bulten några varv i framkant. Sedan lossade jag några varv på bulten i skenan. Därefter var det bara vrida upp juster-skruven tills remmen gick att ta av med skruvmejsel och lättare handkraft.

2 Samma sak med generatorn, fast den "hänger" i en genomgående bult.

3 Kompressorn "sitter" på två bultar. Jag lossade några varv på den främre. Sedan lade jag en lampa under motorn. Lade magen på kylaren så att jag kunde se bult 2 uppifrån. Därefter förde jag en fast nyckel under kompressorn och lirkade upp den mot bulten. (tror det var nyckel 14) Lossade något varv. Ja, det är trångt :) Ovanför kompressorn lossade jag bultarna i BÅDA skenorna och därefter var det bara vrida på juster-skruven tills remmen gick att ta av med skruvmejsel och lättare handkraft.

4 Remmarna krängde jag sedan utan större ansträngning av med hjälp av en skruvmejsel.

5 Vid montering satte jag respektive rem först på motororaxeln. Med ett spärrskaft på densamma var det lätt att dra remmarna på plats.

Jag avråder från att stressa vid bytet. Risken är tex stor att man glömmer öppna nån bult och drar av juster-skruvarna. De är av måtten 6*80 och kanske blir svåra att få tag i på en söndag :)

Vattenfall har inte implementerat effekttariffer &[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]