Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MMarin
Vi köpte bilen en vecka före semestern, körde med en takbox runt 130 km/h med farthållare, 90% av tiden var barn i bilen och på grund av det körning är långsam utan snabba acceleration...

Vid 15000mil gjorde jag service där de bytte kamrem efter det tog jag bort takboxen och kanske 500km senare när jag försökte accelerera snabbare märkte jag att den inte accelererar som den borde men bilen körde normalt bara långsam acceleration, jag bökade inspektion i service men bilen gick sönder 2 dagar före den kontrollen.

Bilen har rullat exakt 15200mil och på verkstad de säger att det är omöjligt att detektera på vanlig service...
När det hände var det inget fel på instrumentpanelen.
av least
En spridare kan gå sönder, här låter det som att din spridare har hängt sig och levererat fel mängd bränsle till cylinder där skadan syns.
Denna typ av fel har ingen övervakning utöver avgasreningens sensorer.

Du som ägare kan inte ha påverkat det som skett, delen gick helt enkelt sönder och drog motorn med sig.
Jag misstänker att din (enda) chans är att reklamera köpet till säljaren då felet inträffade inom 6 månader.
av AndS
Det är därför jag vrider och vänder på det fel TS råkat ut för och om det fanns när bilen köptes.
Utifrån vad TS skriver är även ytterligare en cylinder påverkad, två insprutare med fel.
Nu har man kanske konstaterat att det är insprutningsventilen, har man det, men det skulle ju också kunna vara styrboxen som fått något elektronikfel, dvs det händer bara plötsligt x00 mil efter köpet.
Vad gäller vid sådant tillfälle, är det då lika självklart var kostnaden ska hamna.
av Keiser
När vi ändå är inne på ämnet så kommer detta förstärkas framöver. Det är alltså denna del som är avgörande: "Med den nya lagen förlängs tiden för omvänd bevisbörda vid reklamation, från sex månader till ett år. Alltså den tid då det är upp till säljaren att bevisa att det inte finns något fel på varan."

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... forbjudas/
Användarvisningsbild
av Micce1980
Keiser skrev:När vi ändå är inne på ämnet så kommer detta förstärkas framöver. Det är alltså denna del som är avgörande: "Med den nya lagen förlängs tiden för omvänd bevisbörda vid reklamation, från sex månader till ett år. Alltså den tid då det är upp till säljaren att bevisa att det inte finns något fel på varan."

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... forbjudas/
Fattas bara att se om det är nu i vinter den kommer igång Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2022.

Bra tipsat :-)

Det är dock inte denna tid jag i första hand hade valt att satsa på utan hellre tydlighet den bilfirmans sida. Alla, inklusive de som bara säljer säg Volvobilar ljuger ju egentligen. Att upplysa om att de erbjuder 500 mil eller 6 månaders Maxitrygg garanti är ju rent "skitsnack" då Konsumenköplagen trumfar detta. Vore alltså mer tacksam om bilförsäljaren tvingades att skriftligt upplysa om Konsumentköplagen och vad den innebär för bägge parter istället för att förlänga den med ytterligare 6 månader som bilförsäljarna aldrig kommer erkänna ändå förrän det verkligen är deras sista utväg...
Användarvisningsbild
av TommyP86
Kontrollera tanken och ledningarna för metallspån, ifall något hänt med högtryckspumpen. En spridare kan förstås gå sönder, men två?
av least
Metallspån från matarpump låter osannolikt. Innan bränslet når spridarna har det passerat ett bränslefilter.
Och om du verkligen tänker på högtryckspumpen, så sitter den inte i tanken?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är inte (tillräckligt) ovanligt på vissa vw motorer, så varför det inte skulle kunna hända på en volvo vet jag inte.
Då be är det iaf tank ner och tvättas, bränsleledningar tvätt, byte spridare och högtryckspump. Vad det beror på vet jag inte, jag vill inte gärna sätta mig in i vag-världen

Men det var väl mest en tanke.
av MMarin
Uppdatering...

Problemet är fortfarande inte löst, säljaren vill inte göra något och säger fortfarande att detta inträffade plötsligt.

Jag har utlåtande från en certifierad expert (univeristet professor) inom område för sprickbildning och hans åsikt med analys visar att detta hände under längre tid (sprick började och expanderade med tiden).

Säljaren har en åsikt från 3 bilverkstad att hänt plötsligt (alla 3 utan analyse bara kort förklaring).

Jag kan inte få en åsikt från någon verkstad i Sverige då detta är MRF nu som hjälper säljaren och ingen vill svara på mina frågor så att de inte blir emot MRF...

Jag kommer att få ett utlåtande till från en annan expert i så fall jag har 2 fristående åsikter och förhoppningsvis kommer domstolen säga att experter som gör sprick analyser hela livet vet lite mer än en tekniker...

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]

B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]