LOB skrev: ↑tis 14 sep 2021, 10:06
Och du har aldrig rengjort vevhusventilationen under 34 k mil? Ja då tror jag motorns packboxar lever på lånad tid.
Tja, jag bytte oljefälla och slangar vid 22k eller nåt sånt, kanske börjar bli dags igen efter 34k till men det finns absolut inget som tyder på att den är igensatt

Den var inte farligt igenkleggad första gången heller, lite brun gummibeläggning kvar från första åren då bilen servades på Volvoverkstad som hällde i någon skum delsyntetolja..
Förmodligen hänger hela "sludge"-problematiken och hur långt man kan köra mellan oljebytena på hur mycket sot som smiter förbi kolvringarna. Alltså individberoende och ökar förstås allteftersom motorn slits. Sen har ju Volvo konstruerat om ringarna emellanåt, det är en kompromiss mellan täthet, livslängd och friktion
Och javisst, turbon vill gärna "bränna" oljan pga höga temperaturer. Såna problem har inte jag hurra!
Det mesta är på lånad tid vid 56k, det fuktar faktiskt lite olja under kamaxlarna (kan ju vara VVT:n också)
Tänkte ju kunna åka 100k men å andra sidan handlar det om att shoppa bränsle för 400 000 kr

Kanske bättre att satsa på en elbil men jag tänkte vänta något år till tills batteritekniken stabiliseras och laddställena blir fler
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65350 mil, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Den går ju så fint. Oops..

Ny kupefläkt sen några dar tillbaka