Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walle
Vi har en V70N och en liten ettåring. Jag kan lova att du måste planera för mer utrymme än bara barnvagn... det är skötväskor, resesäng, rese-matstol och det ena med andra i bilen hela tiden.
Dessutom är det som någon nämde tidigare säkert mer benutrymme bak i V70N.. vi har barnstolen på säkraste platsen i mitten bak och för det mesta sitter ju mamma där bak med honom.

Men jag tycker du ska behålla S60'n under den första tiden och känna efter... för tyvärr så förlorar man alltid några kronor på alla bilbyten man gör.

Jag rekommenderar som sagt V70N, men jag tycker du ska prova med S60 och känna efter själv.

Hoppas lillpjösen gillar att åka bil... de flesta gör ju det även om det finns undantag! :lol:

Lycka till!
/W
av Groovy
Jag uppskattar verkligen allas inlägg! Ni har som sagt bra synpunkter allihop. Nu återstår det svåra... att begrunda och känna efter vad som är rätt för mig, ska jag behålla pärlan ett tag till eller slå till på en V70N -05 som jag fått ett bra pris på...

Om någon vill ge fler synpunkter/erfarenheter så är ni mer än välkomna! :D
Användarvisningsbild
av greeeken
Leta kanske efter en 03 eller 04 ,lär vara billigare oxå, så slipper du förlora så mkt på det.
Som nån sa tidigare här , fortsätt ettt ag med din s60 så märker du om du behöver byta, i min mening behöver du INTE göra det. :D
av boeder
Jag tycker att V70N är ur allas mun hur överdivet man ser på hur stor den är, den är ju hur liten som helsti baksätet, lastutrymmet är katastrof. Har 2 barn 4 resp 3 mån och funderar på Byta min V70 -04 2.5T till S60, hade V40 innan och måste säga att Emmaljungas vagn gick att lasta lättare än i dagens V70 som har så högt golv i bagaget utrymmet. S60 bagage är djupare än V70 men mindre inlast ningshål. Behåll din S60 och köp ingen V70 förrän den nya kommer annars tappar du massor av stålar.
av para
Prova att ha din S60 ett tag annars. Ska du byta till V70 tycker jag absolut du ska se till att få en 05:a så du får med faceliften. En ett år gammal för 130tusen under listpriset är väl ett bra/bästa köp.

Ska tex sälja min om ett halvår (2005-V70N 2,5T B++ Automat 18"+17" mm..gått max 2000mil då). Tjänstebil med listpris 420 kommer säljas för 290 pga leasingkontraktet. Blir nog slagsmål om den när jag sätter ut den på Blocket :D
Äsch, klart man klarar sig på mindre bil. Jag lovar, du klarar dig säkert med en Fiat 650 från 1975 med två barn. Gjorde mina föräldrar galant.

Men frågan är hur mycket smidigare det blir och hur mycket man vill göra avkall/betala för det.

Vi är 7 i vår familj. Jag och sambon och sen 5 ungar. Jag ville INTE ha en grand voyager utan satsade på V70N med 7 säten. (vi är inte 7 alltid utan varannan helg). Perfekt för vår del. Vi hade en BMW 520 förut och även då klarade oss. Innan dess hade vi Peugeot 305 och även då, tro eller ej, klarade oss. Men visst är det fan så mycket smidigare nu. (Dyrare också)
av zoran
boeder skrev:Jag tycker att V70N är ur allas mun hur överdivet man ser på hur stor den är, den är ju hur liten som helsti baksätet, lastutrymmet är katastrof. Har 2 barn 4 resp 3 mån och funderar på Byta min V70 -04 2.5T till S60, hade V40 innan och måste säga att Emmaljungas vagn gick att lasta lättare än i dagens V70 som har så högt golv i bagaget utrymmet. S60 bagage är djupare än V70 men mindre inlast ningshål. Behåll din S60 och köp ingen V70 förrän den nya kommer annars tappar du massor av stålar.
Nu tycker jag du snackar kvalificerat strunt. Även med nedfällda säten tycker jag att det finns plats att lasta va FAN som helst i v70n. Vad för vagn har du egentligen till ungarna som inte får plats där? Är det inte kanske vettigt att fundera på att byta vagn istället. Tror knappast du kan hitta någon bil som har betydligt mer lastutrymme. Snarare någon ml mer.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har alltid haft sedaner (850 och S60 nu senast), och har två ungar.. Det var inga problem med en vagn och en liten paraplysulky, men man får välja vagn efter bagaget. Det är ganska rymligt, men öppningen är ju tyvärr som ett brevlådeinkast. Vi hade en kombivagn från Emmaljunga som fick plats bra..Baksätet är en smula rymligare på V70, men jag hade aldrig problem med Volvobarnstolen bak i vare sig 850:n eller S60:n

Men om man reser med mycket packning, som resesäng och annat och gör det ofta så vinner V70:n lätt. Fast då får man packa ända till taket så lastförskjutningsskydd är på sin plats om vi skall snacka säkerhet... Någon skrev högre upp i tråden att V70 skulle vara säkrare pga sin storlek, de stackars centimetrarna i baksätet är ingenting värt när barnvagn och resesäng passerar flygande genom bilen...

Som flera sagt, prova... Men kom ihåg att verkligen prova att lasta vagnen du tänkt köpa i bilen oavsett om du köper en kombi, bl.a annat för att en del vagnar är så krångliga att fälla ihop.

/Thomas
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Tror det går att hitta bärkraftiga argument åt båda hållen. Tror du behöver fråga dig vad du vill. Vill du byta eller vill du gärna behålla din nuvarande bil?

Din S60 verkar inte ha gått mycket, och de flesta förlorar nog oftast pengar när de byter bil. Kanske prova ha kvar S60 och känna er för? Satsa på en nyare V70 om något år?

Den första barnvagnen - liggvagnen tar störst plats. Normalt stora liggvagnar går in i S60, men sen blir det inte mycket över (prova). Går nog bra så länge det inte blir fråga om längre semesterresa med bil (takbox kan då vara lösning). När liggvagn kan bytas till en sitt/halvligg vagn efter ett år (köp inte västa modellen av liggvagn) blir det lättare få plats (billigare byta vagn än bil). Enklare lyfta i och ur barnvagn i V70. En liggvagn är ganska tung.

Bakåtvänd barnstol det första åren ryms nog i båda bilarna. Om du inte har krockkudde på passagerarplatsen så är det nog lättast att inrymma barnstolen i framsätet, vilket borde vara OK både i S60 och V70. Innebär att en av er måste sitta bak. Babybarnstol (minsta sorten) fungerar nog även bak i S60, men sedan är det nog fram som gäller. Utrymmer i baksätet (sidoplatser) för bakåtvänd barnstol är inget att hurra för i V70 heller. Blir t ex snabbt dåligt med plats för fötterna när barnet växer.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]