Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Har ett irriterande klonk i bakvagnen när jag åker över gupp på min Volvo V60CC AWD 2016.
Ljudet kommer inte från interiör/bagageutrymme och fjäderskålarna är rengjorda.
Ljudet uppkommer inte om jag gungar bakvagnen med egen kraft utan klonket uppträder endast i gupp/farthinder.

Min första tanke är att byta stabilisatorstagen/krängningshämmarstagen i bak.
Bilen har bara gått 8700 mil, men det kanske kan vara tillräckligt för att få de utslitna? Är det någon mer som varit med om något liknande eller känner till om någon del brukar slitas ut ovanligt fort på denna modell?

Har hissat upp bilen och ryckt/slitit i det mesta men kan inte se något uppenbart fel.
Senast redigerad av 1 wahlin, redigerad totalt 0 gånger.
wahlin skrev: sön 19 sep 2021, 19:25 Hejsan!
Har ett irriterande klonk i bakvagnen när jag åker över gupp på min Volvo V60CC AWD 2016.
Ljudet kommer inte från interiör/bagageutrymme och fjäderskålarna är rengjorda.
Ljudet uppkommer inte om jag gungar bakvagnen med egen kraft utan klonket uppträder endast i gupp/farthinder.

Min första tanke är att byta stabilisatorstagen/krängningshämmarstagen i bak.
Bilen har bara gått 8700 mil, men det kanske kan vara tillräckligt för att få de utslitna? Är det någon mer som varit med om något liknande eller känner till om någon del brukar slitas ut ovanligt fort på denna modell?

Har hissat upp bilen och ryckt/slitit i det mesta men kan inte se något uppenbart fel.
låter som bussningarna i bak som är ett vanligt fel för alla modeller från MY08-16. Detta oljud kommer enbart när man kör på gupp/farthinder. Låter mer på vintern än på sommaren.
av wahlin
Köpt nya SKF-krängningshämmarstag som åker på i helgen. Får se om det blir någon skillnad. Om inte är det ju inte dumt att då dem utbytta iaf. Bilen klonkar som värst om man kör sakta i gupp/vassa kanter inbillar jag mig. Återkommer med resultat när de är monterade.
Mvh
Olle
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]