Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MNnnn
Hej,

Tänkte prova att lägga ut en tråd för att se om ngn haft liknande problem. Har ett 16A jordat vägguttag som jag använder för 230V laddning av min Volvo XC90 T8 2018. Har den gamla laddsladden där man kan reglera ampereuttaget på laddkabelns ovansida. Vid anslutning av sladden lyser alla lampor grönt och likaså ledlisten runt ladduttaget på bilen. Problemet är att bilen inte tar någon laddning. I volvoappen står "ansluten laddas ej". Någon som har en aning om vad detta beror på?

Tänkt svänga förbi hos en granne som har laddbox lite senare idag och testa med 3-fas laddkabeln för att utesluta fel på laddsladden.

Vänligen,

Marcus
av TomasGBG
Hej,
För att minimera antalet felkällor så kolla om laddningen fungerar i bilen direkt. Data i VOC är ej trovärdig.
Har själv en 2018 T8 och har vid några enstaka tillfällen (under 3.5år) upplevt att bilen ej laddar genom den medföljande Shuckokabeln. Felet har försvunnit av sig självt och laddningen fungerat nästkommande gång.
av TomasGBG
tillägg: Jag tror att laddningen stängs av när man låser upp bilen och kontakten frigörs. Detta kan trigga ett felmedelande till VOC. När sedan kontakten låses fast efter en stund igen så fortsätter laddningen. Dock släcks ej felmeddelandet i VOC.

Tack för svar. Tittade på att byta lyk[…]

Nya kontaker med Volvo , men nu säger dom sig[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]