Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bimmern skrev: sön 19 jul 2020, 18:57 Är det enda sättet att ta loss den med att hålla emot med torx? Funderar på att åka till Cramo och hyra en batteridriven mutterknackare nämligen
Om ditt stag har torxspår så är det det som gäller.
Eller en kraftigare polygrip med bra käftar på andra sidan. River man bort skyddsbälgen får man hyffsat tag.

Eller såga. Men det är sista utvägen.
Tänkte bara följa upp på tråden för andra som har samma bekymmer och informera att jag ikväll lyckades byta krängningshämmaren! :-D På det undre fästet knäckte jag först loss muttern från rosten och fortsatte sedan med polygrip och ledhylsnyckel.

På den övre hamrade jag in torx bitsen innan jag kämpade loss muttern med blocknyckel.

Hade bilen på två pallbockar och hade inga bekymmer att få fast det nya staget.

Lyckades skruva fast den nedre muttern med 60NM. Den övre inte gick inte riktigt att få till i rätt NM men drog den så mycket som jag kunde med den lilla hävstång en blocknyckel ger. Ska vara uppmärksam de kommande dagarna om någon mutter lossnar, tänkte köra loctite men har inte sett att någon annan gjort det.

Tack alla för hjälpen! Nu ”borde”’det bara vara att applicera samma metod på andra sidan hehe :-)
Tog precis loss krängningshämmaren/stabilisatorstaget vänster fram på mi V70 2.5T 2003. Körde med 2 domkrafter: 1 för att lyfta upp själva bilen och en mindre för att lyfta själva staget som krängningshämmaren sitter ett par centimeter för att komma åt bättre på bulten längst ner. Körde först med rostlösare och sedan hylsnyckel 19mm för att få den att släppa lite. Sedan ringnyckel och torx 40. Bulten längst ner är svårare att komma åt men det funkar med samma procedur. Sedan ringnyckel 15mm och torx 30. Fullt rattutslag gör det lättare att komma åt. Tar en stund.
Bimmern skrev: fre 17 jul 2020, 19:07 Insåg efter ett tag att det inte finns en chans i världen att jag skulle få bort de rostiga muttrarna med vanliga verktyg på en allmän parkeringsplats, får krypa till korset och lämna in helt enkelt.. :bored:
Lyckades rubba den övre bulten men lyckades inte hålla kvar den inre skruven med torx-bits, den gick runt bara. Skruvade tillbaka muttern lite men den satte sig aldrig riktigt. Borde ju inte lossna under körning eller?
9 av 10 gånger sitter dessa som SATAN! :-(
Ta en Kapmaskin och kapa dom......dom skall ju ändå kastas

Två till ämnet relaterade frågor:[…]

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]

Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]