Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Byta olja i växellådan på V90, automat.
Förslag på 3.328 kronor.
Alltså ej spola systemet.

Är det rimligt?
Volvoverkstad.

Tänker att det är bra att byta då och då för att inte oljan skall bli för gammal och klegga igen allt. Gått cirkus 6.000 mil nu.
Absolut då jag frågat två Volvo ÅF och de ville samt Mechanum ville ha 4200kr :-/ Slutar väl med att jag gör det själv antagligen.
Hade dock väntat till 8000 eller så själv
Jag tänker att man får ju inte ur all olja då man ju bara tömmer lådan och inte resten av systemet, som momentomvandlaren.
Därför inbillar jag mig att det är fördelaktigt att byta lite tätare för att så att säga spä ut oljan.
Jag skulle tro det är samma förfarande som den närbesläktade äldre Aisin Warner-lådan i de äldre bilarna och det är ett komplett byte, där kylarreturen avleds och man använder lådans pump för att trycka ny olja genom hela systemet.

Vill man göra det själv finns en prisvärd Q8 Auto JK som är AW-1-klassad på 20L dunk hos diverse återförsäljare.
6000:- för mig i övermorgon. Då spolning av automatlådan som gått 12´000 mil.
Användarvisningsbild
av bem
Aha ungefär så det kostar om man skall spola automatväxellådan också.
Ingår byte av olja och spolning av automatlådan i nån Volvo originalservice vid visst antal mil?
Har bara haft en enda automatväxlad bil tidigare och på den havererade växellådan rätt kvickt men garantin täckte som tur var, sen dess har jag inte kört automatlåda igen då jag inte litade på sånt efter det. Men nu provar jag en igen... V90 T6 Recharge 2022 med automatlåda. Hoppas det håller bättre den här gången, än så länge går den bra.
/Bo
Bytet är gjort.
Enligt papprena så två enliters och en fyraliters (om jag fattat rätt vad volvonumrena rymmer).
O-ringar och arbete.
3.329 kronor.

Såg den gamla oljan och den var mörkröd (så helt klart påverkad vilket inte är konstigt trots allt då bilen ju används...).

Känslan är att den växlar mycket mjukare nu men har inte testat så långa sträckor (mest motorväg).

Tycker inte det var ogjort i allafall för nu vet jag att den har fått färsk olja för ett antal år till och det är ju sällan fel.
Byta innan det blir problem är ju trots allt... vettigast, särskilt när det gäller oljor.
Allt är såklart beroende på hur man kör och hur länge man tänkt behålla bilen.
Helt klart är att man ju inte kan byta för ofta trots allt så baserat på oljans utseende och hur känslan verkar ha blivit efter bytet så ångrar jag inte de tusenlappar det innebar (inte blodigt dyrt trots allt) och med facit i bakfickan hade jag kunnat vänta ett år till (cirka 7,5-8) men skulle nog inte väntat längre än så faktiskt, just för att det är bättre att byta i förtid än för sent.
Kör sällan släp så det är värt att notera att drar man husvagn eller liknande så skulle jag nog definitivt tänka kring 6-7.000.
Men det är jag det.
Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]

Jag får vänta ett tag, har inte hunnit […]

Fredag eftermiddag så provar här fö[…]