Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
Har ett antal bilar, som förvaras i torra lokaler. Dessa kör jag med då och då under den delen av året,som inte saltas. Hade problem med vibrationer i bromsskivor fram på en av dem. De byttes och jag kunde konstatera att på en av dem hade det bildas gravrost med rostporer mellan belägg och skiva. Har någon tips om hur man undviker detta och andra almänna tips om förvaring av dessa äldre bilar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om bilen ställs undan med fuktiga belägg bildas rost just i kanten på skivan mot beläggen. Inga problem om man kör var och varannan dag, då slits det bort. Men det kan bli problem om det får "växa till" sig. Har samma problem med min 745, den står ibland (alltid utomhus, sommar som vinter) någon vecka och det är blött väder kommer skakningarna som "ett brev på (gamla) Posten. En lösning (om det inre försvinner) är att köra upp den i över 150 km/tim och tvärbromsa så ABS-en går in 2 - 3 gånger så brukar det bli bra igen. Vi har en gammal "krigslandningbana" från gamla nu mera nerlagda F14 som är en ganska glest trafikerad rak länsväg med bra sikt där man kan tillåta sig "dylika övningar".
av RMn
Lennart, om jag tolkar dig rätt, borde det vara en fördel om man ser till att bromsbeläggen är körda varma, just innan man ställer in bilen på förvaring?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Prova att trycka tillbaka bromskolvarna innan du ställer undan bilen, så blir det en liten luftspalt mellan skiva och belägg
Men glöm inte att pumpa ett par gånger innan det är dags att åka igen :-)
Vad menas med "torra lokaler", avfuktare?
Klart att man ska varmköra bromsskivorna när man åkt i vått väder, det minskar rosten eftersom de torkar upp då :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Erik Å skrev:Men glöm inte att pumpa ett par gånger innan det är dags att åka igen :-)
Det här behöver poängteras ytterligare.
Jag glömde totalt bort det efter jag hade haft bort mina ok på V70in för ett tag sedan, höll på att köra rakt ut i vägen när jag körde ut ur garaget och skulle stanna :-D Plus att man fick ju halv-panik när brompedalen gick nästan i golvet :P
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Lucif3r skrev:ag glömde totalt bort det efter jag hade haft bort mina ok på V70in för ett tag sedan, höll på att köra rakt ut i vägen när jag körde ut ur garaget och skulle stanna Plus att man fick ju halv-panik när brompedalen gick nästan i golvet
Men garage dörren va öppen?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Man vänjer sig, panikkänslan avtar med tiden.. :-D
Jag trycker ju tillbaka kolvarna ett par gånger i veckan för att spara soppa :P
av RMn
Erik Å skrev: mån 13 sep 2021, 06:43 Prova att trycka tillbaka bromskolvarna innan du ställer undan bilen, så blir det en liten luftspalt mellan skiva och belägg
Men glöm inte att pumpa ett par gånger innan det är dags att åka igen :-)
Vad menas med "torra lokaler", avfuktare?
Klart att man ska varmköra bromsskivorna när man åkt i vått väder, det minskar rosten eftersom de torkar upp då :P
Hur trycker du tillbaka bromskolvarna på ett enkelt sätt? Har många bilar, så tid finns inte att montera av och på hjul.
motorinställning

Plocka av kamremmen, ställ allt rätt, &a[…]

Uppdatering Har varit ute och provkört men de[…]

Skruva ur den gamla, låt all bromsvätsk[…]

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]