- sön 04 nov 2007, 07:51
#146390
Jag har bytt övre motorfäste på min V70 XC -99.
Det var busenkelt, tog ca 45 min från att jag drog i huvöppninghandaget tills jag smällde igen huven.
Men då hade jag köpt ett komplett motorfäste hos Volvo för 497kr.
Verktygen som jag använde var några hylsor av vanligaste dimensionerna med spärrskaft och förlängare och en mejsel med torxbits för att montera bort kåpan över tändstiften. Förmodligen är det lite varianter på verktygsbehovet beroende på bilens modell och årgång, men det skulle förvåna mig om inte vanliga standardvertyg räcker.
Högst två skiftnycklar på Hayne´s svårighetsskala på max fem skiftnycklar.
Att bara köpa bussningen och trycka dit det själv är billigare, men då måste man nog veta precis vad man gör och ha riktiga vertyg. Deformerar man bussningen under monteringen fungerar den inte som den ska och motorn vibrerar och vrider sig vid belastning så att andra delar tar stryk, tex de andra motorfästena och kanske avgasgrenröret. Ibland ska man nog kosta på sig de där extra 100-lapparna för att få ett bra resultat. Jag köper bara det billigaste när delen inte påverkar någon annan funktion i bilen.
Georg
Gillar min Volvo, fast ibland är den lite tjurig.
Goda tips är alltid värdefulla.