Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Har du fått en ny utbyteslåda så måste du fått med en koppling, sätter man gamla kopplingen i ny låda så mer eller mindre förstör man nya lådan, då det sprids plastbitar från den garanterat (så som du beskrivit tidigare problem) trasiga svängningsdämparen och dess plastclips/retainers. Då får man demontera hela lådan, tvätta och sätta ihop igen. Så som din bil låter, vill jag nog internet-killgissa att något är fel med just svängningsdämparen eller fjädern som sitter mellan svänghjulet och svängningsdämparen.

Kör du lugnt och försiktigt kommer den gå ganska långt sen när allt är nytt, men ju mer energi som behöver gå igenom alla plastretainers desto kortare blir livslängden.
Det är en helt otroligt korkad konstruktion och vem som helst borde förstått bättre än att konstruera det sådär.

Hoppas du får bilen fixad utan allt för mycket krångel, det där borde verkstaden lösa enkelt och smärtfritt för dig som kund.
av Stencross
Tack Tommy! Jag måste kolla detta med kopplingen på måndag när jag lämnar i den igen..
Hade tänkt behålla bilen men kanske blir så att jag säljer istället när den är fixad.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Här kan du läsa lite om vad som händer när en powershift krånglar. Vet inte hur intressant du tycker det är, men det skadar aldrig att vara lite påläst.

https://www.talkford.com/threads/powers ... ms.231743/

Ang bilbyte så kan jag inte ge dig några råd egentligen, sambons förra v70 t4f gick ca 8000 mil bekymmersfritt med ny koppling och låda, sen var jag tvungen att byta schimsen till centreringen då de glappade och det börjat läcka ut vxl olja. Kollade då också retainers, och de såg helt ok ut, så den går säkert lika mkt till.
Men ska man ge en rekommendation, så är det väl så här: har du möjlighet och kunskap till att ta isär och göra rent en sån här låda, så kan du äga den. Annars är det mycket hög risk för djupa hål i plånboken.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det har inte med växellådan att göra, men i juni fick jag göra ett akutbesök hos Nybergs. Fick haveri precis utanför Jönköping.
Bättre hantering av det haveriet kan jag inte tänka mig. Nybergs var både proffsiga och hjälpsamma.
Så de kan i alla fall lyckas ibland.
av Stencross
Har lämnat in bilen nu igen. Ljudet som uppstår när jag startar och stänger av säger dem är fullt normalt. Har fått ett papper som intygar detta. Det är svänghjulet som låter. Dem har även spelat upp en ljudfil men tycker inte alls att det är samma ljud.

Jag frågade om kopplingen var bytt men dem säger att det inte är någon koppling på bilen då det är en automat.
Dem ska kolla på det knackande ljud från motorn. Har även upplevt skrap och kluckande ljud vid nedväxling.
Användarvisningsbild
av pb81
Men lät det så innan du började få problem? Vet inte om jag missat i tråden men jag antar att de inte bytte svänghjulet. Ett dubbelmassigt svänghjul låter ju så här när det börjar bli slitet. Att det hoppar till i början kan man väl kanske leva med, men även där känns som ett tecken på slitage. Ett kasst DMF hör man ju ofta på tomgången, att det rasslar och det gör det ju på din andra film.
av Stencross
Nej, det lät inte innan jag fick problem utan detta är ljud som har uppstått efter att dem bytt växellådan.
Jag vat inte i detalj vad som är bytt.
Jag har inte fått någon arbetsorder på jobbet. Sa att jag ville ha en nu när jag var inne men dem kunde inte skriva ut någon just nu.
Dem skulle fixa det när bilen var klar.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det finns inget svänghjul som kan låta på din bil. Det är en solid stålplatta med typ taggar/kuggar som greppar in i kopplingen, som är en separat del av växellådan.
De verkar helt väck som jag uppfattar det, du måste nog stå på dig.
av Stencross
Hämtade bilen nu.
Dem hade glömt att dra åt en skruv till motorkudde på framvagnsbalken. Alla missljud verkar vara borta när jag testar.
Är dock skeptisk och kommer inte behålla bilen då det enbart är växellådan som är bytt. Inget annat.
Dem har inte ens kontrollerat oljenivån i växellådan. Han sa på verkstaden att dem inte fick kontrollera den då det är en ny låda.
Han sa även att många återkommer med problem på den nya växellådan efter att man har bytt. En del redan efter ett par månader. Det blir aldrig riktigt bra helt enkelt.
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]