Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LuggeH
Hejsan, jag har lite problem med min v70 då jag hör lite knarrande ljud vid fullt rattutslag och när jag trycker ner fronten på bilen så hör jag ett litet donk vid högra fjädern, jag tog ner hela stöddämparen för att kolla på fjäderbenslagringen och själva lagret är prima, snurrar hur fint som helst men däremot verkar det vara glapp, filmade en video på det, så om någon vet vad som är fel här(om något är fel) berätta gärna!
Dock vet jag ej hur jag ska lägga upp videon, kan kanske skicka över facebook eller vadsomhelst till den som vill hjälpa, tack!
Användarvisningsbild
av Greffel
Ladda upp på Youtube och länka sedan hit
av MickeM
Brukar vara bussningen i övre fjädersätet som bonkar. Inte själva lagret.

Lagret är ett axiallager så det är lite glappt.

Gummisolatorerna under fjädern kan ge gnekande/knarrande ljud.

Brusten bussning i länkarm likaså.

Knarrande krängningsstags-led är också vanligt.
av MickeM
Det där är designat för ständig axial press.
Blir aldrig 100%stumt lösplockat.
Bussningen i lagret är koniskt om du kollar.
Men visst verkar den sliten.

Men när du ändå har fjäderbenet löst är det god ide att sätta nytt fjädergummi, övre fjädersäte och även lagret. Inga kollosala summor, och der är detaljer som inte blir så långlivade i dessa framvagnar.

Ang fjädersätet lönar det sig med märkesdelar faktiskt. Billiga dito pallar inte många tusen mil alls. Inget jag säger ofta, men detta är sant.
av borstarmicke
Kan hålla med ang fjädersätet, bytte lager och säten båda sidor för 2 år sen, knapot 1000mil sen och vänster knarrar igen.... billigt från trodo på vänster, akutköp biltema på höger sida. Köp lemförder lr liknande av bra kvalitet, värt det.
av LuggeH
Vilken del är det som är fjädergummit? Skulle ni kunna länka till delarna, tack!
Och fjädern sitter på bilen igen, plockade bara ner den för att felsöka o satte i den igen, men det var inge svårigheter att demontera!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det bara precis när du rattar mot stoppet som det knarrar? Smörj isåfall stoppen (nylonbrickan) som sitter på framkanten av länkarmen.
För det sitter väl såna på V70N också.. ? Föregångaren har definitivt sådana :P
Knarrar det redan innan man nått fullt utslag och precis då man börjar köra så kan det vara gummibussningarna i subframe som knarrar mot de stora brickorna undertill..
av MickeM
LuggeH skrev: lör 11 sep 2021, 16:16 Vilken del är det som är fjädergummit? Skulle ni kunna länka till delarna, tack!
Och fjädern sitter på bilen igen, plockade bara ner den för att felsöka o satte i den igen, men det var inge svårigheter att demontera!
"Fjädergummit" är gummit mellan fjädern och nedre fjädertallrik. Är ofta helt borta på slitet fjäderben.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nu har jag smort styrstopparna på min bil, knarrandet försvann helt :-D

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o