NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Hjälpte en vän med sin v50. Andra vintern nu utan någon värme alls inne i bilen.

Termostat, temp givare är bytta.
Systemet är spolat flera gånger.
Inte stopp i värmepaket vattnet går fint igenom.

Rören in i kupén är varma.
Men ändå kommer bara kalluft.

Känns som det borde finnas något spjäll som ändrar mellan varm och kall luft och detta står i kalllufts läge hela tiden.

Någon som vet om det kan va så. Och var det sitter i så fall.?
Är det elektroniskt ECC i den eller manuella reglage?

ECC har definitivt elmotordrivna spjäll som justerar värmen genom att styra luftströmmen. Det är inte ovanligt att de motorerna ger upp och behöver bytas.

Jag vet inte hur spjället justeras på en V50 med manuell inställning, men jag kan tänka mig att den justeringsmekanismen också kan ge upp.

Jag har fått byta elmotorn för spjället på en av mina tidigare bilar.
Användarvisningsbild
av HCP
Testade ni med AC både av och på?
Förra vintern hade jag problem med värme med AC på - blev knappt ljummet.
Men med AC av så blev de svettigt istället.

Felet satt i magnetkopplingen på ac;n för min del.

Värt att dubbelkolla, hade alla fenomen i övrigt som ni hade med varma rör etc.
Kollad säkring F69 i CEM ? (den stora vita EL-modulen under handskfacket) Denna säkring går till spjällmotorerna.

Hörs några av (dom andra) spjällmotorerna?
Recirk, Längst uppe framåt mot torpedvägg
Golv, längst uppe vänster sida
Vindruta/defrost, Höger sida, längst uppe
Temp Vänster, Vänster sida, i mitten
Temp Höger, Höger sida, i mitten

Lyssna efter motorerna medan luftriktning/temp/resirck ändras.
OK, då är säkringen hel ;-)
Det är normalt två separata motorer och spjäll till kupétemperaturen, tycker det är lite sannolikt att båda spjäll har hakad av, men inte omöjligt.
Men kolla om du hör temp-motorerna vid temperaturreglering på CCM, så vi vet om CCM klarar av att reglera motorerna vid normal användning. (även om kalibreringen var ok)

Kollad att "kupétemperatur" och eventuelt evaporator-temp visar normala värde i VIDA?

Det lutar annars åt byte av värmepaket, om man ser till P2-chassit med dieslar så är det inte ovanligt att båda rören känns värma, men inget eller mycket lite värme i kupén...
V50_CCM.jpg
V50_CCM.jpg (47.29 KiB) Visad 3189 gånger
av nltpett
Hej, skruvar på en kompis V50 och har samma symptom. Kommer ingen värme fast reglagen är på full värme. Spjällmotorerna fungerar, och går fint att kalibrera. Lyckades ni bena ut vad som var problemet?
Jag hade liknande problem , min lösning var till slut att byta "vattenfallspanelen" köpte en beg på ebay (väldigt billigt) , kollade org.nr på min panel och beställde. Efter detta har jag inte haft problem med detta.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]