Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
@Lobocut, Därför PST säger 1000mil till max? ;-)
Vi har inte mätt skivornas tjocklek... du gissar lika mycket som alla andra.

Står kvar vid byte (belägg+skivor) efter vintern om du inte ska köra över 750mil till innan mars eller nått.
Beläggen var de ju ingen panik med. Ser ut som solida bakskivor på bilderna med.
Ventilerade framskivor som är mer kritiska med tjockleken skulle jag påstå, men mät skivorna om du vill vara på säkra sidan.
Användarvisningsbild
av Cotag
Mina skivor hade värre kant sist jag bytade klossar bak i somras. Eftersom skivorna såg ok ut i övrigt så fick dom sitta kvar och gissar att dom kan rulla >5 000 mil till.
Nu använder jag bilen till att puttra till/från jobb i makligt tempo, hade jag haft någon semester med autobahn och alp-körning inplanerad så hade möjligen beslutet varit annorlunda.

Som du själv skriver, håll koll o byt klossar när det är några mm kvar.
av Lobocut
KalleJ skrev: fre 10 sep 2021, 23:24 @Lobocut, Därför PST säger 1000mil till max? ;-)
Vi har inte mätt skivornas tjocklek... du gissar lika mycket som alla andra.

Står kvar vid byte (belägg+skivor) efter vintern om du inte ska köra över 750mil till innan mars eller nått.
Beläggen var de ju ingen panik med. Ser ut som solida bakskivor på bilderna med.
Ventilerade framskivor som är mer kritiska med tjockleken skulle jag påstå, men mät skivorna om du vill vara på säkra sidan.
Nej, dom är inte mätta än. Men man ser klart och tydligt en ganska hög kant på skivorna. Kan garantera dig att dessa skivor ligger utanför toleranserna.
Vet i f-n vad som hände min PST men han glömde meddela mig beläggen var nästan slut på 6200 mila service - det slutade med metall mot metall 1000 mil senare. Nu byter jag allt runtom och lyxar till det med Brembo. Lite mekigt och väldigt smutsigt är det men kul :-)
av berrabus
Ja då ser det ut såhär:
2 personer hade bytt
5 personer hade inte bytt

@Lobocat tillverkaren av våra bilar säger ju att olja skall bytas i motorn var 3000mil eller 1 gång per år samt olja i automaten behöver aldrig bytas. Vad är din åsikt om det?
Användarvisningsbild
av MartinS
Nya belägg är ju inte fel, skivor hade jag nog avvaktat med.
av jorgeners
Köpte en xc60 ng -2018 modell i juli, nyservad på autoexperten. Bromsklossar och belägg ok enl. Protokoll, 400 mil senare är insidans belägg helslut metall mot metall, byte bägge skivorna och alla belägg runt om ca 2mm kvar . gått 7000mil
Xc90 jag hade förut gick 23-24000 mil innan jag bytte beläggen
av specos
Olika bud...=) Jag tänker så här: Bromsbeläggen tycker jag ser helt okey ut och 5 mm är ju, om jag fattat det rätt, inte helslut. Däremot dags att börja fundera på ett byte. Jag läste någon tråd där det verkade som att de till just den Volvon var 12 mm tjocka som nya. Var dem det till min också så innebär det att jag kört ner 7 mm på 10 000 mil, 1 400 mil per mm. De borde alltså klara sig ett tag till. Dock - detta förutsätter att det är lika mycket kvar även på insidan men jag antar att man kan se detta om man tar bort hjulet?

Tjockleken på bromsskivorna verkar ju svårare för en amatörish att konstatera tjockleken på? Och sedan kunskapen hur tjock den får vara som minimum. Eller framgår det i VIDA eller någonstans? Precisionen med ett vanligt skjutmått känns vanskligt eftersom det handlar om ett fåtal millimeter. Å andra sidan kan man ju börja med en grov mätning för att se så den inte är alldeles för tunn.... Kommer man åt med ett vanligt skjutmått?

Ska kränga på två nya framdäck i veckan hos en verkstad. Är en "bromsskivetjockleksmätare" något som ingår i grundutrustningen hos verkstäderna och går det att mäta lätt efter att man tagit av däcket? Då låter det lättast att be honom mäta....... Å andra sidan är det ju kul att kunna göra det själv.....
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]