Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snickaren
Hej på er måste prata av mig lite ang min nya bil.
Var och hämtade ut min nya v70ll d5 i tisdags allt var frid och fröjd tills man började syna bilen.
Fel nr 1. Lackskada i motorhuv,fick åka till mr-cap så dom fick polera bort det.
Fel nr 2. buggla i bakdörr 2st, fick till svar att det kommer en kille på torsdag och fixar det, åker upp med bilen på torsdagen och han knackar och trycker på plåten så att tillsslut så är det repor i lacken i stället.
Blev förbannad och sa att nu för det vara nog byt ut dörren mot en fabrikslackerad annars så häver jag köpet,säljar lovar att fixa detta
Fel nr 3. Ska gå ut och testa att spela på min nya stereo med ipod anslutning ser då till min förskräckelse att killen på verkstaden har gjort böjmärke i det kromade runt stereon när han installerade den :( , vad fan tänkte jag när ska det sluta med all skit på min nya bil som inte käns ny längre.

Hur hade ni gjort hävt köpet eller krävt ersättning eller vad kan man göra

MVH Mikael
Användarvisningsbild
av Jensen
Tyvärr så kan man inte bara häva köpet hur som helst, även om dina problem är irriterande för dig så är det inga jättestora problem som gör att du är berättigad till att häva hela bilköpet.
På fel 3 så undrar jag vad för installation du gjort på stereon??
Annars är det ju bara att man byter den delen.
Självklart är det tråkigt att man råkar ut för skitsaker precis när man fått sin nya bil, men det brukar lösa sig till slut.
av Volvo mitt val
snickaren skrev:Hej på er måste prata av mig lite ang min nya bil.
Var och hämtade ut min nya v70ll d5 i tisdags allt var frid och fröjd tills man började syna bilen.
Fel nr 1. Lackskada i motorhuv,fick åka till mr-cap så dom fick polera bort det.
Fel nr 2. buggla i bakdörr 2st, fick till svar att det kommer en kille på torsdag och fixar det, åker upp med bilen på torsdagen och han knackar och trycker på plåten så att tillsslut så är det repor i lacken i stället.
Blev förbannad och sa att nu för det vara nog byt ut dörren mot en fabrikslackerad annars så häver jag köpet,säljar lovar att fixa detta
Fel nr 3. Ska gå ut och testa att spela på min nya stereo med ipod anslutning ser då till min förskräckelse att killen på verkstaden har gjort böjmärke i det kromade runt stereon när han installerade den :( , vad fan tänkte jag när ska det sluta med all skit på min nya bil som inte käns ny längre.

Hur hade ni gjort hävt köpet eller krävt ersättning eller vad kan man göra

MVH Mikael
Även om man inte kan häva köpet är det inte acceptabelt att en auktoriserad Volvo handlare bär så åt på detta sätt. Bilhandeln måste lära sig att behandla bilarna väl. I bland undrar jag vad de anställda håller på med. Man lämnar inte ut en bil med bucklor och felaktigeheter i lacken. En återförsäljare skall se till att bilen är i ordning när den levereras. Skulle aldrig ta emot en bil på det som ser ut på det sättet. St äll ersättningskrav. Tala om detta för Volvo i Göteborg. Volvo gör bra bilar men man måste se till att återförsäljarna har bättre kvalité. Detta gäller allt från säljarna till mekanikerna. SKall Volvo vara ett premiummärke måste även återförsäljarna ha bättre kvalité!
av snickaren
Fel nr 3.
Installation av ipod adapter som dom är tvugna att ansluta på stereons baksida
Användarvisningsbild
av Driftarn
Inte hacka på mekarna, de gör så gott de kan, det är matrialet som e för dåligt!!!!! Ang fel nr3 så är det väl bara att lämna in bilen och så beställer de en ny del och monterar den kostandsfritt!! Borde gå snabbt
av Volvo mitt val
Driftarn skrev:Inte hacka på mekarna, de gör så gott de kan, det är matrialet som e för dåligt!!!!! Ang fel nr3 så är det väl bara att lämna in bilen och så beställer de en ny del och monterar den kostandsfritt!! Borde gå snabbt
Vems är då felet? Det är inte bara materialet. Eller är det som i sjukvården -det är ingen som gör fel alla gör ett fantastiskt arbete!? Även en mekaniker kan och gör fel. Tyvärr gäller det oss alla! Det slarvas en hel del vid leveranserna ochd etta gälelr inte bara Volvo!
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Förstår frustrationen - en ny bil vill man inte det skall vara några skador på.
Är dock bra att undvika driva in säljare/verkare i försvarsposition.

- Dokumentera noga - fota och beskriv. Vad gjordes när?
- Tala tydligt och sakligt om vad problemen och följdproblemen är.
- Tala om hur du känner (undvik vara arg - ledsen och besviken är bättre).
- Var tydligt med att vad du vill åstadkomma för att vara nöjd (T ex: Inga bucklor, ingen repad lack på dörren/huven, inga brytmärken etc).
- Försök få in säljare/verkare (motsv) i konstruktivt lösa problemet läge. Görs enklast med frågor. Hur kan man göra för att? Går det få till stereon genom att byta någon del? etc
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Lider med dig.
Gör som "Polcirkeln" skriver, försök att få en konstruktiv konversation.
sedan så verkar det som att det finns ett antal mekaniker i vårt avlånga land som inte har koll på vad de gör, om det är så att man inte kan ta loss en panel utan att förstöra den så sätter man naturligtvis dit en ny direkt, man låter inte kunden få se ett skit jobb.
Lackskador och bucklor skall inte förekomma på en ny bil, undrar vem som godkännde bilen för leverans(ledarhunden morrade väl inte :wink: ), kan vara ett känsligt ämne att ta upp så var försiktig med detta, säljaren eller verkaren kan vara den ansvarige.
av Knasen
Inte hacka på mekarna, de gör så gott de kan, det är matrialet som e för dåligt!!!!! Ang fel nr3 så är det väl bara att lämna in bilen och så beställer de en ny del och monterar den kostandsfritt!! Borde gå snabbt
Hade mekaren använt rätt verktyg för att ta loss sargen, så hade det gått smärtfritt och utan märken. Har tagit loss ett antal sargar utan problem. Att sätta dit gamla i tron att kunden inte märker detta är rent korkat.

Ett tips till dom vill ta loss sargen utan problem, ta ett vanligt plastben(finns hos volvo att köpa), ta en kniv och tälj så det blir en liten böjd spets på benet. Stick i benet cd-öppningen, precis bakom öppningen sitter två stycken låsningar en på varje sida om öppningen. Skulle inte "verktyget" passa så måste det täljas så smalar av på sidan så att spetsen kommer åt låsningen. Tryck sedan så sargen trycks utåt, byt sedan sida och gör samma sak, och voila så är den loss utan märken, lätt att sätta tillbaka.
av jbl
Man brukar ju kalla en diesel för soth*ra :lol:
Bakaxelfråga 740?

Kan någon här visa mig en bild på[…]

Har haft ett vinande ljud på en v60-16,ä[…]

Ok tack. Monterar ner hanskfacket och tar en titt.

Öj! Mugghållare har jag letat eft[…]