Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte främre bromsskivor och belägg på bilen för att dem var slitna och bilen vibrerade som bara den vid inbromsning. Men efter bytet så kvarstår fortfarande vibrationerna dock i mycket mindre omfattning.

Vad kan tänkas vara fel? Uppenbarligen är det glapp någonstans i framvagnen. Kan tillägga att ratten kan vara lite känslig för ojämnheter i vägen och har en tendens att gunga lite på grov asfalt.
apersson850 skrev:Det är väldigt noga att man har rent på navet bakom skivan när den monteras.
Ja jag gjorde rent ordentligt.

Kan det vara bussningarna som är slut? Bilen har körts 24500 mil nu så det är kanske dags?
Är du säker på att däcken är okej..?
Prova skifta fram/bakhjul
Erik Å skrev:Är du säker på att däcken är okej..?
Prova skifta fram/bakhjul
Däcken har bara rullat 3000 mil och är nyligen skiftade fram/bak utan någon förändring på vibrationerna. Skiftade för att få ett jämt slitage med tanke på haldexen. Fabrikatet är förresten Contisport Contact så inga kina däck heller som ger vibrationer.
Åk till en gummiverkstad som har "road force" balanseringsmaskin och låt dem kolla däcken.
Xc70frånfinland skrev:Jag hade antagligen samma problem som du, och efter byte av bakre bussningar slutade vibrationerna vid bromsning. Tipp för bussningar: V60 d6:ans bakre bussningar passar och är bombsäkra då de är planerade för högre krafter.
Tack. Bilen är inbokad hos Volvo så får dem kika på det.

Såg på ett annat forum att någon[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]