Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihoppa
Jag köpte en 05 v70 med 2.5T som går hur bra som helst tills en vän märkte att kylfläkten till motor går alltid på, så fort jag startar bilen så börjar fläkten snurra, dock inte på tändningsläge, jag felsökte detta med olika verkstäder men jag bytt inget eftersom jag fick olika svar, en säger att det är luftkvalitetssensor, och den andra säger lufttempssensor, tempgivaren och termostat och tryckgivare har jag bytt men det löste inget, det enda sättet att få det här att stoppa är att koppla av batteriet men sen så fort jag använder AC/värme när jag åker långa sträckar så går fläkten igång igen som det gjorde innan batteri avkopplingen, har ni några ideer på hur ska jag lösa detta?
Jag tror inte jag har den knappen, om du menar "Man Aut" knappen så tror jag inte att den går eftersom jag inte har använt värme/ac knapp på länge, inte ens vridit på kupefläkten, motorfläkt går inte men när det är kallt på morgonar nuförtiden så var jag tvungen att sätta på värmen och då gick motorfläkt igång.
Båda utgåvor av värmeapparat har AC av/på knapp strax ovanför fläktvredet, om bilen har AirCon.
Kolla om kylfläkten går när denna knapp är i OFF-läge (när AC-knappen har ljus i off-ljusdioden)
Om kylfläkten går oberoende av AC on/off-knapp, får man kolla värde från alla tempgivare i bilen (ungefär 7 stycken) med Volvoanpassad diagnosutrustning.
Beror kylfläkten på AC on/off-knapp, är felet troligen relaterad till trycket i AC-systemet, t.ex för mycket köldmedel i AC-systemet, eller fel på tryckgivare i AC-systemet.

Auto/Man. är knappen till kupé luft-Recirkulation, där autoläge beror på en fungerande AQS-givare.

Volvo_P2_HVAC.jpg
Volvo_P2_HVAC.jpg (29.62 KiB) Visad 1165 gånger
brukar bli fel i den "blanka burken" som sitter intill fläkten på kåpan,tre kablar.:,svart och röd , i ett kontaktstycke =ström och jord ,och den tredje kabeln minns jag inte färgen på,är till styrningen av fläkten..prova att lossa på den tredje tunnare kabeln,går fläkten även då denna kabel är lossad ,så ligger felet i den "blanka burken! som jag nämnde i början..
S6024t skrev: sön 05 sep 2021, 18:08 brukar bli fel i den "blanka burken" som sitter intill fläkten på kåpan,tre kablar.:,svart och röd , i ett kontaktstycke =ström och jord ,och den tredje kabeln minns jag inte färgen på,är till styrningen av fläkten..prova att lossa på den tredje tunnare kabeln,går fläkten även då denna kabel är lossad ,så ligger felet i den "blanka burken! som jag nämnde i början..
menar du det kontakt som sitter exakt bredvid oljemätsticka?

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o