Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Funderar på att lämna 945an utmed stugan i Lappländska Norrland då vi inte använder den nämnvärt i storstaden i södra Sverige. Tyvärr finns varken carport , garage eller liknande . Mycket att tänka på alltså: Batteriet, påsatta sommardäcken, ska den pallas, rostar bromsskivorna, ska den täckas över, vad händer med tonvis snö på taket, vad ska plockas bort så att ingen sno bilen ( den ska avställas okt-maj och därmed stoppas alla avgifter inkl. försäkringen) och andra relevanta frågor. Tacksam för alla tips!
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ja du vad sa man säga om det här.
Batterit kan du kanske ta med dig hem.
Skulle sätta på nåra gamla skit hjul den kan stå på.
Fryspunkten på kylarvätskan o spolar vätskan.
Bromsskivorna lär rosta ja.
Ja det lär bli mycket is och snö på taket men förr på bilskroten ställde de 2 bilar till på taket utan att stolparna vek sig på den undre. Men hur det blir i ditt fall vet jag inte då jag inte testat.
Om det ska täckas över lär matrialet kunna andas och sitta kvar i snö o blåst utan att skava på taket. Täck ovanpå bilen.
Ställ den på asfalt om det finns inte i gräset.
Avställnings försäkring råder jag dig att ha.
Vad som ska plockas bort ja helst hela bilen.
Gör rent i bilen så råttorna har lite mindre att äta på.
Full tank brukar jag tycka man ska ha när den står.
Många häller ner en tesked olja i varje cylinder o drar runt för hand några varv o i med stiften igen. Kan kräva att du tar ur stiften och kör ur oljan i vår. En del pluggar även avgasröret för o slippa invånare där inne fukt osv.
Edit luftburken brukar ofta vara till håll för gnagare resten av bilen med är inte ovanligt om den får stå
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Koppla ur batteriet, se till att ha full tank bensin för att minimera kondensen som kommer samlas i tanken, sätt på skitdäck, fyll på ordentligt med glykol, häng in några torrbollar, ev. lägg i några råttfällor också. Luftburken som gubben ovanför säger brukar vara populärt för gnagare. Inte så mycket att göra åt, men bör tänkas på innan du startar bilen sen. Ha med nytt luftfilter och en dammsugare när det är dags.
Och ställ förf-n inte bilen på en gräsmatta!
Bromsarna kommer rosta, det är oundvikligt. Dom kommer säkerligen inte "rosta sönder", men det kommer krävas en del bromsande när bilen börjar användas igen för att få full fart på dom.

Skulle överväga att skaffa en avställningsförsäkring iaf. Brukar kräva halvförsäkring, och då ingår allt förutom trafik-delen när bilen är avställd(stöld, brand, skadegörelse osv). Kostar inte många kronor, jag ger 20kr/månaden när bilen är avställd.
Användarvisningsbild
av lennarte
Man kan kanske minska risken för rost på skivorna om man lägger en presenning under bilen och hyfsad lutning så det inte står vatten under bilen. Nu är ju vintrarna i Norrland betydligt torrare än söderöver så rosten på skivorna kanske inte är så stort problem. Men, dra inte handbromsen
av bilman
Tackar så mycket! Under tiden har jag hört mig för i närmaste samhälle där vi brukar handla (4 mil från stugan). Två alternativ finns i samhället: Det ena är kallgarage till en kostnad av 1800kr/år. Det andra är en parkeringsplats med motorvärmarstolpe hos ett bostadsbolag till en kostnad av 2400kr/år. Gäller ändå alla de åtgärder som finns i ovannämnda svaren? Vilket alternativ i samhället tycker ni att föredra (vi bortser från kostnad) för att bilen ska klara sig bäst?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kallgarage utan tvekan. Då minimeras genast risken för skadegörelse, onödigt mycket fukt, ev. skada från snö(även om det är osannolikt att göra skada ändå men..), och det är snällare mot däcken.
Ett par torrbollar skadar dock inte ändå, inte heller åtgärder mot gnagare.
av Henkan
En risk med torrboll modell större som det är en liten hink under är ju att den kan frysa sönder och då rinner den uppsamlade fukten ut.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Javisst. Sedan om du vill hälla i en liten oljeskvätt i var cylle är ju upp till dig en del gör det o andra inte.
Om katten kan ta nån skada av att hälla i en tsk olja i varje cylle vet jag inte.
Täcka över har jag aldrig gjort om det är inne garage. Jag skulle välja garaget jag med.

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]

Lufta koppling som inte går

Det där du skrev om att borra igenom en annan[…]

motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]