Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1462466
Fråga.

Köpt en A-traktor till min dotter, 740 -89
Halvljuset ligger på konstant och måste bryta strömmen när hon parkerar den med en huvudbrytare.

Kollat lite lätt på det och rycker jag ur relät så slocknar ljuset, men stoppar jag tillbaka det så lyser det igen.
Testade ett nytt relä men samma fenomen.

Funderat på ljusomkopplaren respektive tändlåskontakten, vid felaktig tåndlåskontakt borde väl fler saker än bara halvljuset lysa/fungera?

Ryckte loss kontaktstycket bakom ljusomkopplaren och då slocknar det också.

Halvljuset lyser oavsett läge på ljusomkopplaren vilket gör mig brydd, även i parkeringsläget på omkopplaren. Har testat en annan ljusknapp också men fick samma fenomen på den (begagnad såklart så vet ju inte till 100% att den var hel).

Något stalltips vad det kan vara?
#1462473
Om du kollar på säkringarna så är där 22 st stående säkringar. Under dom är där plats till 4 st liggande säkringar. Detta är extra utrustning och på bilar med original monterat automatiskt halvljus är det säkring 25. Ta bort den (eller alla 4 om där är säkringa i). Slocknar det då är det fel i kretsen för automatiskt halvljus
#1462477
Jag har mätt på relät, 30 har alltid spänning oavsett tändning på eller inte.
Plockade bort ljusomkopplaren och då lyser det ändå.. så blir lite brydd.

Finns såklart risk att någon hemmapulare kopplat något sedan tidigare men ser i alla fall inte ut så under elcentralen.
#1462492
Hur går denna krets?
Mätte som sagt på reläsockeln, endast 30 har ström inget på någon annan vilket är i sin ordning.
Men är det kopplat (översiktligt förklarat) tändningslås - relä - ljusomkopplare - lampor eller tändsningslås - ljusomkopplare - relä - lampor (vilket känns mest logiskt)
#1462554
Hur är det med glödtrådsvakten? Det stora gröna reläet bakom säkringarna? Det kan smälta av värmen om man kör med starkare lampor än original. Reläer till ljuset bakom sökringarna är bara till helljuset,om jag mins rätt. Ska kolla om jag hittar ett elschema
#1462556
Hej, har inte kollat glödtrådsvakten, drar jag ur relät så slocknar strålkastarna, sätter jag dit det så tänds dem.
Testat 3 olika reläer nu men får samma resultat.
Är inne på att sätta en brytare på 30 strömmen till relät som hon får slå av/på i värsta fall.

Hittade elschema efter lite googling.

Men vore allt rätt inkopplat så borde inte strålkastarna gå att tända när jag dragit ur ljusomkopplaren, så verkar vara något fel mellan antingen relä-ljusomkopplaren då relät matar ljusomkopplaren och inte tvärt om som jag trodde, eller som du säger glödtrådsvakten.

Mätte också med urplockat relä och finns enbart spänning på 30 kontakten så hade varit logiskt mef ett relä som hängt sig (är ett vanligt 20/30A extraljusrelä som sitter där) och har testat med ett helt nytt med samma resultat.
#1462558
Det sitter ett relä på alla 740 (lnnan omkopplaren) och senare modeller (88B - 92?) har 2 reläer, det senare är för bara helljus. Om du plockar bort säkring 19 och 20 och det fortfarande lyser är det gjort något efter säkringarna (extra relä i motorrummet) 2/37 är relä för både hel och halvljus, 2/50 är bara för helljus. Bilden är en - 92-a
IMG_20210907_081722.jpg
IMG_20210907_081722.jpg (990.61 KiB) Visad 776 gånger

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]