Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m2c
Arnold skrev: fre 03 sep 2021, 16:16 Vad har rattvinkelgivaren för funktion?
Nu gissar jag bara här. Men eftersom den hör ihop med antisladd så antar jag att bilen räknar ut att du parerar en sladd genom att se hur mycket du svänger (emot sladden) samt genom att se hur snabbt varje hjul snurrar. Kanske finns mer sensorer också (kanske accelorometer t.ex)
av malajo
Mackans Garage, heter dom så, har en ganska intressant video på tuben som behandlar just detta felmeddelandet.

Felet som ingen annan än min fru kunde lösa.
Något i den stilen heter det

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

av Arnold
Jag har kört med bilen idag och felleddelandet har inte kommit upp på displayen. Jag lästa av felkoderna och det kom inte upp någon felkod. Inte ens på fönsterhissen som är sönder. Sedan vred jag ratten till fullt utslag höger o vänster två gånger. Sedan läste jag av igen och jag fick inga felkoder. Kan det bara ha varit någon tillfällig störning från början?
av Arnold
m2c skrev: fre 03 sep 2021, 18:00
Arnold skrev: fre 03 sep 2021, 16:16 Vad har rattvinkelgivaren för funktion?
Nu gissar jag bara här. Men eftersom den hör ihop med antisladd så antar jag att bilen räknar ut att du parerar en sladd genom att se hur mycket du svänger (emot sladden) samt genom att se hur snabbt varje hjul snurrar. Kanske finns mer sensorer också (kanske accelorometer t.ex)
Det låter rimligt.

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o