Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

peckapecan skrev: fre 03 sep 2021, 00:18 Min har gått strax över 21k mil nu, själv kört 8k motorrelaterade problemfria mil.
Stora servicen är vid 18k mil, då ska kamrem, multirem etc bytas.

Förutom slitagedelar så har problemet varit 2st låskistor och nu ska jag byta länkarmsbussningar bak.
Ett tips, köp bussningarna av Volvo. Bytte på en märkesoberoende verkstad, efter 1.5 år var de slut. Fick nya på garanti, slut igen efter ca 1.5 år.
Kimmen90 skrev:
peckapecan skrev: fre 03 sep 2021, 00:18 Min har gått strax över 21k mil nu, själv kört 8k motorrelaterade problemfria mil.

Förutom slitagedelar så har problemet varit 2st låskistor och nu ska jag byta länkarmsbussningar bak.
Ett tips, köp bussningarna av Volvo. Bytte på en märkesoberoende verkstad, efter 1.5 år var de slut. Fick nya på garanti, slut igen efter ca 1.5 år.
Är inte själva bussningarna som är problemet. En tätning ska monteras över metall-gummikanten, den är bara med i volvos bussningssats, inte typ mekonomen.
Går att köpa löst på nätet, men mekonomen har ju knappast nåt intresse i att såna blir monterade…
Tack för alla svar!! Har inte bestämt mig än, men det Ni skriver låter ju inte speciellt skrämmande. Skall kolla upp objekten noga- även om man kan "tappa" en bil under det att man funderar och kontrollerar. men Volvobilar finns det ju gått om - bara att vänta på rätt objekt!
Tack som sagt- uppskattas. :-)
TommyP86 skrev:
Kimmen90 skrev:

Är inte själva bussningarna som är problemet. En tätning ska monteras över metall-gummikanten, den är bara med i volvos bussningssats, inte typ mekonomen.
Går att köpa löst på nätet, men mekonomen har ju knappast nåt intresse i att såna blir monterade…
Har du lust att länka till tätningarna? Mina bussningar fick "bra att veta" på Dekra i våras... Lär byta själv när verktyg+lemförder bussningar kostar under 2000:-.
1st bussning
https://m.autodoc.se/lemforder/1273469

Tätningar 1 bussning
https://m.autodoc.se/tedgum/8537002

Fungerande verktyg:
https://www.amazon.se/dp/B08YNW1S61/ref ... UTF8&psc=1

Notera att verktyget väger väldigt mycket, och är i 100 delar, vilket gör det svårt på garagegolvet, med en billyft är det mkt enklare.
Tätningarnas ”limsida” måste värmas med värmepistol till det börjar bubbla i ytan, innan de trycks på plats, annars lossnar dom.
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]