Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

När får vi se Volvo släppa el-konverteringskit till sina äldre fossildrivna bilar? :P
Trist att säga det, tyvärr så lär det aldrig hända.. Och svenska myndigheter lär göra allt de kan för att förhindra sådana dumheter.
Men flera amerikanska biltillverkare verkar i alla fall vara på gång.
https://www.nyteknik.se/elbilar/ford-sl ... ar-7019855
el.JPG
el.JPG (53.2 KiB) Visad 1055 gånger
Ja, det var många el-motorpaket på väg, även kompletta med elmotor/inverter/batteri/kabelhärva klart att lyfta i sin befintliga bil, och till bra priser också i USA.

Men nej, det lär nog aldrig hända här.... för det är ju mycket enklare att bara skatta ihjäl bilar istället för att lyfta i en elmotor.
gubbstrutt skrev:Aldrig att jag skulle förstöra en klassisk jänkebil eller någon fin äldre bil genom att lägga i en elmotor :sick:
Fast om alternativen är en obrukbar bil, eller en brukbar bil med elmotor, så är det väl ändå bättre med elmotoralternativet? Jag tycker inte heller om idén att kasta in en elmotor i gamla klassiker, eller ens min egna relativt "moderna" dussinbil... Men finns det inte bränsle att få tag på till humana priser så, vad har man för alternativ? Jag kör hellre min V70 elkonverterad, än en ny "riktig" elbil.

... Plus att det är bättre för miljön att återanvända sin befintliga bil än att nyproducera en bil ;-)
Läste i en biltidning en som byggt om en Volvo P1800 (en ”Helgonetbil”) till eldrift med AWD (elmotordrivning fram och bak). Den blev väldigt läcker. Har sett Jaguar E-type konverteras till eldrift också. Det är en de snyggaste bilarna genom tiderna tycker jag.
/Bo
Att elkonvertera en Mustang eller nåt är förstås helgerån men tänk er en äldre MG, Triumph och så vidare. Dessa motorer är odugliga och det sämsta med hela bilen.
Det vore ju superelegant om det kom elkonverteringskit till allt från äldre bilar till gräsklippare till gamla traktorer.

Jag skulle inte tveka att sätta elmotor i våran familjeklenod Opel Commodore om inget bränsle finns.
Det jag oroas över är att det sannolilt blor ohemult dyrt. Det är inte bara en elmotor med fästdetaljer utan också all styrning, batteri ocj laddare. Dvs bara för storfräsare.
Men må jag ha fel!

Lagen kommer man ändra om det på allvar blir aktuellt i stor skala. Det är jag övertygad om.
Etanolen är ju inte ok som framtidsbränsle, (hur skulle det gå till?) så att lagen inte ändrats efter den är ju förståeligt.

Kitt för gamla traktorer vore nått.
Vi på landet behöver en traktor för allt från åkern, skogen till snöröjning, och en ny eltraktor kommer inte vara överkomligt på fruktansvärt länge. Vi snackar jättelänge och att dela är ju orimligt. (Man kan inte köra en traktor i flera mil inför användandet liksom)
Ett standardkitt vore nått.
Jag bara bävar inför när dom kommer i förbjudarfocus.
Vad fan gör vi då?
I Kalifornien är det oerhört sträng efterkontroll av bilars avgasrening. Där gör dom så att dom sätter in elmotorer när bilarna inte längre klarar kraven. Vissa firmor köper in äldre bilar och renoverar och konverterar till eldrift. Läste fär några år sedan om en firma som byggde om VW 1300 till eldrift. Det var visst enda sättet att kunna registrera en äldre bil i Kalifonien
  • 1
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 434

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]

Dragvikt 850 vs. 940?