Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo mitt val
JK24T skrev:Golfer.... efter ett antal automat bilar är min nuvarande (S80N 3,2) en av de sämsta... och min "provkörning" är nu uppe i 7000km... så jag vet vad jag snackar om och jag är inte ensam.

Men visst.. det är helt normalt att nedväxling sker mitt i en cirkulationsplats eller korsning... det är en "Egenskap" (skrivet med versaler då Volvo anser att egenskaper är en enhet som ej går att påverka).

Alla ni som har S80N auto tillverkade före vecka 24 bör kolla om det finns uppdateringar.... och då måste bilen kopplas upp då ingen verkstad vet eller har info om och när uppdateringar finns tillgängliga.
Lite Windows uppdate över det hela men MS fattade vinken och tyckte det var lite jobbigt för användaren att kontakta Åf varannan tisdag :)

Sorry att jag är så kritisk, bilen är bra med vissa undantag. Dessa "undantag" är dock in i he**l**tes irriterande ibland.
Varför behåller du bilen om du är så misnöjd? Min S80 3,2 växlar utmärkt. Jag skulle aldrig ha kvar en bil som jag är så missnöjd med. Men det finns faktiskt några som är nöjda. Ställ krav på Volvo. Du har all rätt på din sida. Verkstaden skall se till att bilen fungerar eller skall man ta tillbaka den. Det finns inget annat.
av mikeS80
XC90_Executive skrev:Kör en XC70 3.2 just nu. Går helt underbart. Växlar EXAKT som jag vill. XC90 D5 6GT (automat alltså) som jag normalt kör går också helt underbart.
Volvo mitt val skrev: Varför behåller du bilen om du är så misnöjd? Min S80 3,2 växlar utmärkt. Jag skulle aldrig ha kvar en bil som jag är så missnöjd med. Men det finns faktiskt några som är nöjda. Ställ krav på Volvo. Du har all rätt på din sida. Verkstaden skall se till att bilen fungerar eller skall man ta tillbaka den. Det finns inget annat.
Det är roligt för Er att Ni har tillgång till bilar med denna automatlåda som tycks vara till Er fulla belåtenhet. Själv har jag inte lyckats identifiera någon god egenskap hos denna automatlåda installerad i S80N, V70II och XC70II. Förutom att den saknar all form av "shift quality" gör den D5an törstig. Jag trodde att förbrukningen skulle minska efter 30 000 km men detta har inte inträffat.

Nedanstående citat tyder på att jag inte verkar vara ensam om att ha mindre goda erfarenheter från denna automatlåda. Av dessa tre har en redan bytt märke, en annan på väg att byta till en manuell XC70II, så denna automatlåda verkar inte uppfylla förväntningarna hos alla kunder.
JK24T skrev:Som rubriken säger... vad f-a-n finns att göra !
Har haft den hos Åf, har senast mjukvaran, är trots det långt ifrån nöjd med vad Volvo kalla "shift quality" or "lack of shift quality" som jag kallar det.
Den 6-växlade växlar mycket råare än den gamla 5-växlade Geratronic lådan, och det är rent ut sagt ett dj...la växlande stup i kvarten... jag är så trött på det nu.
Växlar ju t.o.m mjukare i manuellt !
Premium...so kiss my a... !

Var bara tvungen att få det ur mig.

- Johan
MGZTT skrev:
Dessutom växlar automaten mycket knepigt både vid körning i låg fart samt när man drar släp eller husvagn.
Petzzon skrev:Men har svårt acceptera att en ny bil har en så himla usel automatlåda.
Volvo borde kunna åstadkomma en bättre installation av en automatlåda till S80N, V70II och XC70II. Jag har nog aldrig kommit i kontakt med någon bil med en automatlåda vars samlade egenskaper varit sämre än denna automatlåda. Då talar vi om en mängd bilar från Peugeot 307 upp till Mercedes E63 AMG.
av Volvo mitt val
mikeS80 skrev:
XC90_Executive skrev:Kör en XC70 3.2 just nu. Går helt underbart. Växlar EXAKT som jag vill. XC90 D5 6GT (automat alltså) som jag normalt kör går också helt underbart.
Volvo mitt val skrev: Varför behåller du bilen om du är så misnöjd? Min S80 3,2 växlar utmärkt. Jag skulle aldrig ha kvar en bil som jag är så missnöjd med. Men det finns faktiskt några som är nöjda. Ställ krav på Volvo. Du har all rätt på din sida. Verkstaden skall se till att bilen fungerar eller skall man ta tillbaka den. Det finns inget annat.
Det är roligt för Er att Ni har tillgång till bilar med denna automatlåda som tycks vara till Er fulla belåtenhet. Själv har jag inte lyckats identifiera någon god egenskap hos denna automatlåda installerad i S80N, V70II och XC70II. Förutom att den saknar all form av "shift quality" gör den D5an törstig. Jag trodde att förbrukningen skulle minska efter 30 000 km men detta har inte inträffat.

Nedanstående citat tyder på att jag inte verkar vara ensam om att ha mindre goda erfarenheter från denna automatlåda. Av dessa tre har en redan bytt märke, en annan på väg att byta till en manuell XC70II, så denna automatlåda verkar inte uppfylla förväntningarna hos alla kunder.
JK24T skrev:Som rubriken säger... vad f-a-n finns att göra !
Har haft den hos Åf, har senast mjukvaran, är trots det långt ifrån nöjd med vad Volvo kalla "shift quality" or "lack of shift quality" som jag kallar det.
Den 6-växlade växlar mycket råare än den gamla 5-växlade Geratronic lådan, och det är rent ut sagt ett dj...la växlande stup i kvarten... jag är så trött på det nu.
Växlar ju t.o.m mjukare i manuellt !
Premium...so kiss my a... !

Var bara tvungen att få det ur mig.

- Johan
MGZTT skrev:
Dessutom växlar automaten mycket knepigt både vid körning i låg fart samt när man drar släp eller husvagn.
Petzzon skrev:Men har svårt acceptera att en ny bil har en så himla usel automatlåda.
Volvo borde kunna åstadkomma en bättre installation av en automatlåda till S80N, V70II och XC70II. Jag har nog aldrig kommit i kontakt med någon bil med en automatlåda vars samlade egenskaper varit sämre än denna automatlåda. Då talar vi om en mängd bilar från Peugeot 307 upp till Mercedes E63 AMG.
Kan det inte vara så att alla de som tycker att automatlådan fungerar fint inte hör av sig?? Min automat växlar mycket bra inte sämre än den BMW 530 XI jag idag körde mellan Jönköping och Norrköping
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Volvo mitt val skrev:Kan det inte vara så att alla de som tycker att automatlådan fungerar fint inte hör av sig?? Min automat växlar mycket bra inte sämre än den BMW 530 XI jag idag körde mellan Jönköping och Norrköping
Ja! Precis som jag har sagt innan. Ingen startar en tråd "Fan va skön växellåda i V70II"

Det bisarra i allt är att om man skriver att man är jättenöjd med bilen/växellådan så är man "köpt av Volvo".... :roll:
av Steff 99
Om man upplever att en låda växlar bra eller dåligt beror också på vilken erfarenheter och krav man har på tekniken, det finns de personer som inte bryr sig eller inte har känslan av hur det borde vara.
Dessa personer kommer aldrig att besöka ett forum som detta och ge sin syn.
Men att vissa här på forumet verkar att förneka problemen med aut lådorna verkar lite konstigt, här framkommer det tydligt attt problemen är så stora och allvarliga att man vill byta märke.
Det hjälper inte att vissa då skapar en debatt om det verkligen är så eftersom "min" låda uppför sig som världens bästa aut låda.
Det borde var bättre för dessa personer med problem, om ni kunde samla info från andra med likartade problem och konfrontera Volvo med detta och kräva åtgärder.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Men att vissa här på forumet verkar att förneka problemen med aut lådorna verkar lite konstigt, här framkommer det tydligt attt problemen är så stora och allvarliga att man vill byta märke.
Grejen är väl mer att alla inte har 'problem' med lådan. Då kanske man skriver att den man kör själv går kanon, så man ser att alla inte är missnöjda.....Eftersom man bara får läsa om problem på forumen. Det blir ju väldigt koncentrerat. Jag känner t.ex väldigt många som kör Volvo och jag hade aldrig hört talas om detta 'felet' innan jag läste här. Jag har ju även, som jag har skrivit innan, kört alla olika modeller/motoralternativ och aldrig märkt detta. Ja, jag har provat konkurrenternas bilar också, så jag vet hur dom 'känns'.
av Steff 99
Grejen är väl mer att alla inte har 'problem' med lådan. Då kanske man skriver att den man kör själv går kanon, så man ser att alla inte är missnöjda.....Eftersom man bara får läsa om problem på forumen. Det blir ju väldigt koncentrerat. Jag känner t.ex väldigt många som kör Volvo och jag hade aldrig hört talas om detta 'felet' innan jag läste här. Jag har ju även, som jag har skrivit innan, kört alla olika modeller/motoralternativ och aldrig märkt detta. Ja, jag har provat konkurrenternas bilar också, så jag vet hur dom 'känns'.

Skulle alla skriva tillbaka och säga "jag har inte det problemet" skulle alla trådar dö ut snabbt, de flesta skriver nog för att finna en lösning och förslag från någon som upplevt det samma eller liknade.

Ps. Jobbar du på VCC:s konkurrensbevakning ?. Ds
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Skulle alla skriva tillbaka och säga "jag har inte det problemet" skulle alla trådar dö ut snabbt, de flesta skriver nog för att finna en lösning och förslag från någon som upplevt det samma eller liknade.

Ps. Jobbar du på VCC:s konkurrensbevakning ?. Ds
Så är det. Men jag (och några till) vill upplysa om att långt ifrån alla har nämda problem. Som sagt, det kom som en överraskning för mig.

Ps. vad får dig att tro det? :) ds
av bilgalen
Fast om nu en automatlåda växlar lite ryckigt så är det väl ganska sannolikt att det är mjukvaruproblem? Om det är mjukvaruproblem så skulle jag ju gissa att det borde vara merparten av vagnparken som är berörd. Är ju ganska osannolikt att produktionen lyckas ladda fel mjukvara i några enstaka bilar. Snarare borde alla bilar till ett viss prod. datum vara berörda. (Vi pratar förståss serier med samma motorer nu).

Mot den bakrgrunden tror iaf jag att det har med hur noggrann man är som person och vilken körstil man har för att upptäcka hurvida bilen har problemet eller ej.
Senast redigerad av 1 bilgalen, redigerad totalt 0 gånger.
av JK24T
En liten test....

Hur växlar Din bil (S80N, V70II auto)i följande situationer:

1. Långsam acceleration med lätt belastning, uppmärksamma 2-3 växlingen. Vid vilket varvtal sker växlingsögonblicket ?
(skiljer säkert mellan besin och dieselbilar)
2. Upplever du att växlingen sker mjukt och nästan omärkligt eller med ett ryck ?
3. V/H-sväng i en korsning. 20-30km/h in i korsningen, möt med gasen och accelera igenom. Sker detta i 2;an eller 3;an ?
4. Sker nedväxlingen till 2;an enl. ovan smidigt eller med ett ryck ?
Upplever du det som motiverat att den växlar ner i ovanstående situation ?

Jag har senaste mjukvara i min låda, åker till Åf nästa vecka IGEN !

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]

Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]