Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Orbeamartin
7700 pix för en vanlig service, det måste ju vara orimligt högt. Jag sa till sambon att "fråga pris först" men icke sa nicke. Sen undrar jag vad ingår isjälva ""orginal service" för 1400:-? Det är ju ändå extra för allt?
IMG_3448.jpg
IMG_3448.jpg (400.16 KiB) Visad 1696 gånger
av Orbeamartin
Nu fick jag serviceprotokollet av sambon. Min plan (bara för att jävlas) är att hävda att vi bara bokat en service och att jag köpt alla filter och packning samt olja på Mekster för 1/3 av priset och tänkt göra det själv.
av VolvoJull3
Jag har börjar göra allt själv på mina bilar, har en 2014 v70 d4 awd och en 2010 v70 2,0f. Köpte en 20L dunk med olja (samma A5B5 0w-30 olja i båda bilarna) samt köper filter och dylikt från autodoc.
I somras blev det storservice på ena bilen där alla filter byttes samt multirem med spännare.
Det är både roligt för en själv och för plånboken 😀
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hon har ju accepterat när hon lämnade in bilen efter att de lämnat förslaget. Dyrt ja men det är så dags nu :)

Kupéfilter som man annars kan handla för en 1/3 av priset ja

Luftfilter, har de verkligen tagit 423 kr för denna 5 min åtgärd och nästan detsamma för själva filtret. Att den sedan kostar 1/3 i te.x Tyskland är ju inte roligare heller ;-)

Hur rengör de egentligen kameran för kollisionsvarningen, känns som en 5 min åtgärd, lossa och torka med sprit och luddfri trasa, klart.

Spolarvätska dessutom, fyller alltid den innan då jag har det till bra pris på annat håll men ibland försöker de få med den ändå fast den är toppad när jag lämnar in bilen ;-)
av UnleashFusion
Har aldrig förstått mig just på "Volvo original service / classic" kostnaden - man tänker liksom att det borde innehålla "oljefilter, luftfilter ,etc" men icke.
utan all material är utöver denna såkallade "volvo original service". och att dom vågar ta 700kr för att torka rutan, gudars.
av dannesk
Jag betalade ca5400kr (kommer inte ihåg exakt) för 6000mila service på min XC60 i höstas på min Volvo ÅF och i det priset ingick det som specas på denna service för 7700kr (service, drivlinekontroll, mjukvara, bränslefilter, kupéfilter, lufttfilter, kamerarengöring m.m.)
av William85
Det är smart upplagt med många mindre punkter som varje en har en summa som känns överkomlig och gör att man accepterar helhetspriset.

I själva verket tar de bra betalt för både komponenterna och arbetet. Tex kupefilter med byte 1000kr.

Nya bilar har subventionerade serviceavtal och det är nog på våra lite äldre bilar de tjänar bra. Lägg till ett par bromsbelägg så är en sånhär rätt simpel service där bara några enkla filter är allt som byts uppe över 10 000kr. Så det går att spara en del om man kollar runt eller grejar själv :-)
Användarvisningsbild
av MartinS
Riktigt dåligt att göra en dyr underhållsservice istället för en essential på en MY13. Det hade blivit billigare och borde föreslagits av verkstaden tycker jag.

Men problemet är ju att ni lämnat in bilen för service, inga andra krav eller önskemål om prisförslag. Att verkstaden gör det som man skall enligt serviceprotokoll får man väl och kanske skall förvänta sig.

Det är en del intervalltillägg så det är inte bara ”en vanlig service”, lite extra skulle jg vilja säga.

Motiveringar som att det hade jag tänkt göra själv, det är billigare här och där faller helt platt för mig när man inte varit tydligare vid beställningen av jobbet.
Användarvisningsbild
av frasse4
Varje gång jag köper en bil kollar jag upp seriveschemat, sedan lämnar jag in den på en lokal liten verkstad och säger vad som ska göras. Är det några speciella delar som krävs så skaffar jag den själv. Sedan betalar jag dem per timme för arbetet. Blir mycket billigare. Enda gången Volvoverkstan kan konkurrera är på typ kamremsbyte då de har bra rutin på det.

Kupefilter och luftfilter byter jag själv.
av Gabriel
De tar ca 150 kr mer för arbetet att byta (motor) luftfilter jämfört med kupéfilter :-o
Själv skulle jag ta fyra ggr mer för arbetet att byta kupéfilter på dessa bilar jämfört med luftfilter.
OBD P0121

Spjället övervakar sin egen hälsa g[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]