Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

troubleshooter skrev: ons 01 sep 2021, 15:12 Om 50 år tvivlar jag på att Elen kommer vara så billig heller ;-)
Om man inte har egna solceller eller egen vindsnurra, då kan det kanske bli hyfsat billigt att "tanka" elbilen.
När elbilarna får sitt stora genombrott, om de får det, är jag pensionär och då skall jag mest cykla så mig spelar det inte så jättestor roll vad det blir jag skall åka runt med det lilla jag kommer åka bil då. Men Ni som är unga kanske kommer få en chock med både skatt och elpriser när ni skall åka elbil. Den som lever får se.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
troubleshooter skrev: ons 01 sep 2021, 15:12 Om 50 år tvivlar jag på att Elen kommer vara så billig heller ;-)
Så om elen kostar 10 kr/kWh, då skulle SSABs masugn få en elräkning på 550.000.000.000 kr alltså 550 miljarder kronor :-o :P :-D :party: :sick:

Klart vattefall vill ha en sådan kund.
"Chockhöjningar" går inte göra på el på samma sätt eftersom man inte kan isolera bilförbrukningen. Det kommer i så fall via km-skatt.
Nu höjs dieselpriset med 75 öre pga reduktionsplikten så det lär bli svettigare på den fronten snarare.
Okalettos skrev: ons 01 sep 2021, 16:26 Ofta har medelstora och framförallt stora företag "sina egna" elavtal.. Dvs subventionerat på olika sätt, så det lär inte drabba dem i närheten lika mycket, om det skulle bli chockhöjning..
Precis, det skulle ju tex kunna innbära att företag skulle kunna erbjuda anstälda att ladda bilen till en bråkdela av priset för att ladda hemma tex.
VolvoB20 skrev:Precis, det skulle ju tex kunna innbära att företag skulle kunna erbjuda anstälda att ladda bilen till en bråkdela av priset för att ladda hemma tex.
Med tillhörande förmån dock. Men det kan ändå bli billigare förstås.
  • 1
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 434

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]