Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S80beat skrev:Hej igen ! Har sökt lite runt på nätet och funnit att på åtminstone V40 R-Design 2017 och framåt är sportchassie extrautrustning.
Var står det? Det är inte en självklar tolkning i den broschyr du länkat till.
På min XC60 är det "Sportchassi, lika R-Design 800053", och jag bytte mina stötdämpare bak för en månad ca. Ringde då till en volvohandlare och fick artikelnumret (31406013). Han sa dock att det inte var någon skillnad på stötdämparna, för att det var "Sportchassi, lika R-Design". Han visste dock inte vad skillnaden var, på just R-Design :bored:

Så just stötdämparna bak verkar det inte var någon skillnad på, på en XC60, för att det är "Sportchassi, lika R-Design".

Övrig info: Volvo ville ha 2 336 kr/st plus arbete. Tillverkare av dessa till Volvo är SACHS, och dessa kostar 724kr/st hos autodoc. Dom är även lätta att byta, tre skruvar, och in med dom nya. Tar mindre än 30 min att byta båda sidor. Man sparar många tusenlappar.
MartinS skrev:
S80beat skrev:Hej igen ! Har sökt lite runt på nätet och funnit att på åtminstone V40 R-Design 2017 och framåt är sportchassie extrautrustning.
Hej sista raden på sidan 51 (längst till höger) står det : Och för ännu vassare vägegenskaper kan du
komplettera med ett styvare sportchassi och
fjäderbensstag.
På sidan 52 står det : Och eftersom bilkörning är hjärtat i
R-Design, kan du fullända upplevelsen med
vårt sänkta sportchassi som fintrimmats för
att ge ännu vassare vägegenskaper och styrrespons.
Sidan 57 längst ner till höger, utrustningslista R-Design står det inte att sportchassie ingår .Jämför man motsvarande katalog för min XC60 R-design Classic så står det att sportchassie ingår.
Därav att jag skrev så som svar till T.S
Nummret på sidorna jag hänvisar till är de som står uppe till vänster när jag kollar i Microsoft Edge.
Lobocut skrev:På min XC60 är det "Sportchassi, lika R-Design 800053", och jag bytte mina stötdämpare bak för en månad ca. Ringde då till en volvohandlare och fick artikelnumret (31406013). Han sa dock att det inte var någon skillnad på stötdämparna, för att det var "Sportchassi, lika R-Design". Han visste dock inte vad skillnaden var, på just R-Design :bored:

Så just stötdämparna bak verkar det inte var någon skillnad på, på en XC60, för att det är "Sportchassi, lika R-Design".

Övrig info: Volvo ville ha 2 336 kr/st plus arbete. Tillverkare av dessa till Volvo är SACHS, och dessa kostar 724kr/st hos autodoc. Dom är även lätta att byta, tre skruvar, och in med dom nya. Tar mindre än 30 min att byta båda sidor. Man sparar många tusenlappar.
Jag kan inte heller hitta någonstans att ett byte av stötdämparna skulle hjälpa om de redan fungerar som de ska. Frågan är om man kan sätta in annan typ av stötdämpare som gör det mjukare?
Ska in med bilen på stor serivce hos Volvo om en månad, kan fråga då vilken typ av chassi jag har då jag inte har kunnat hitta det själv men antar att det är standard.

Jo har märkt att Volvo tar extrema priser gällande alla slitage delar. Ska även byta bromsskivor och belägg och det kostade 12425kr för alla 4 hjul med material och arbete :bored: .....
Medan köpte jag själv material och byter hos någon annan landar det på ca 7000kr.
S80beat skrev:
MartinS skrev:
Hej sista raden på sidan 51 (längst till höger) står det : Och för ännu vassare vägegenskaper kan du
komplettera med ett styvare sportchassi och
fjäderbensstag.
På sidan 52 står det : Och eftersom bilkörning är hjärtat i
R-Design, kan du fullända upplevelsen med
vårt sänkta sportchassi som fintrimmats för
att ge ännu vassare vägegenskaper och styrrespons.
Sidan 57 längst ner till höger, utrustningslista R-Design står det inte att sportchassie ingår .Jämför man motsvarande katalog för min XC60 R-design Classic så står det att sportchassie ingår.
Därav att jag skrev så som svar till T.S
Nummret på sidorna jag hänvisar till är de som står uppe till vänster när jag kollar i Microsoft Edge.
Där ser man, märkligt, det är ju chassiet som är det bästa med R-Design normalt sett....

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å a[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]