Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Ganska okunnig volvoägare men här är mitt problem..

Drog till Ica. Gick in och handlade. Satte mig i bilen. Bilen vägrade att starta, får upp på displayen, håll in startknappen. Men vägrade fortfarande att starta, till slut får jag låg batterispänning.

Ringde svärfar som kom med startkablar. Startar fortfarande inte.

Tillslut ringde jag volvo on call. Som skickar assistanskåren. Han tar fram för att kolla batteri som visar sig ha 12.4 V. Ändå visar den låg batterispänning(?)
Men han ger den fortfarande lite kräm. Men så startar den fortfarande inte.

Han säger att han kan köra den till verkstaden. Men då berättar jag att jag varit med om samma sak en gång tidigare. Då jag stig och skulle tanka, men den gången när bilen inte startade, flyttade jag bilen för hand typ tio meter och att den fick igång efter det.

Då fick han en snilleblixt och byglade startmotorn så den gick i typ 5 sek. Sen satte han sig i bilen och så startade den.

Vad i hela fridens kan det här bero på? Någon som varit med om samma sak tidigare?

Är tacksam för hjälp.

Mvh
För det första:
12.4v är för låg spänning för ett startbatteri. Bilens dator tycker inte ens det värt att försöka starta då, och tillåter inte startmotorns relä att slå till. Det är inte som i äldre bilar där man kan försöka starta ändå, datorn sätter stopp.

För det andra:
Underhållsladdar du batteriet regelbundet? En gång i veckan, eller åtminstone ett par gånger varje månad? Köp nytt startbatteri, och se till att underhållsladda det varje vecka så håller det hyfsat länge. 12.4v betyder nämligen att batteriet är trött. Kan gå att få fart på det igen, men tycker inte du ska chansa. Investera i nytt batteri och en laddare typ Ctek.

För det tredje:
Om det inte hjälper med nytt batteri är det dags att byta startmotor.
Tack för svar! Fick en påtryckning från verkstaden om batteriet. Men felet i sig var att att det var en sladd till startmotorn som glappade (satt lös) det hade blivit helt svart vid kontakten. Dem tog bort startmotorn och rengjorde allt.

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]