NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av c30volvo
Hej alla!
Snart dax för min artonårs bil och är otroligt intresserad av C30. Såg på blocket att denna lades ut. Vad bör man akta sig för? Är det värt att köpa en C30 med 1.8 Flexfuel? Vad är nackdelar samt fördelar? Större och fler omfattande problem?
ÖS PÅ med svar! Jag vill lära mig så mycket som det bara går! :-)

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... k/97242074

Med vänliga hälsningar
Lowe
av Rådlös
Är 24 000 milservicen utförd? Vid den skall i princip allt viktigt kontrolleras och vid behov åtgärdas. Fungerar AC'n? Är låskistor utbytta? Oljebyte var 1000 mil eller minst en gång om året. Detta gäller oavsett vilket bränsle du kör på. Men ny fräsch olja är alltid av godo. Som Balsam för motorn.

Fördelar: Leveransmonterad elektrisk motorvärmare. Fullt utbyggbar om ingen har gjort det tidigare. (Se till att anslutningskabeln finns med. Den tillhör bilen, inte någon som tycker att den är bra att ha)
Bilen går fullt ut på E85 om du vill köra på det.
Motorn har ingen kamrem, den har kamkedja i stället som normalt inte behöver någon service. Men den har en Multirem som skulle ha varit bytt vid max 10 år. (Multirem är det som hette fläktrem förr i världen. Det finns ingen körsträckeintervall på den. Det är max 10 år som gäller)
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
Motorn kommer ju från Ford och sitter i många bilar förutom Volvo. Det som ganska ofta kommer upp på forumet är att dessa motorer gärna drar en hel del olja när de kommer upp i mil. Det gäller även vanliga 1.8 och 2.0 som är samma motorfamilj och har inget med flexifuel att göra.

Själv skulle jag nog leta efter en 2.4 eller T5, för att de har lite högre effekt. Men såklart drar de lite mer bensin.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Den varvar ganska bra vid motorvägskörning, men det är en egenskap.
För vissa är det inget problem, andra blir tokiga... :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Sittdynans tyg spricker men kan bytas ut eller lagas så klart. Ser att förarsätet fått det på denna
Användarvisningsbild
av P210
1.8 Flexifuel vore den sista motorn jag skulle välja, högvarvig/surrig, oljeslukare med kvalitetsproblem,.
Kör du inte bara kortsträckor överväg en diesel, drar kanske 0,3 mindre än en bensinare, tänk på att 1,6D och 2.0D har dyra partikelfilterbyte vid 12k och 24k, D2, D3. D4 har "självrensande"partikelfilter. Kolla upp fordonsskatten.
Bilen du länkar till har lägsta utrustningsnivån, Kinetik, hittar du en Momentum eller Summum får du en lite roligare bil, är du ute efter bra ljud så kolla stereon, standard börjar med performance, sen high performande och bäst premium sound.
Kolla om det finns USB och AUX anslutning i mittkonsolen.
Att kolla efter på en långmilare är om hjullager är bytta, skick på AC och kondensor, koppling om det är en manuell.
Rost brukar börja i skärmkanter/famskärmar. Läckande vindruta led S40N/V50 av, limmet släpper ovanför backspegeln - vet inte om det problemet är kvar på C30.
av Rådlös
Fordonsskatten?
Jag hade en V70 2.0 F -08. Skatten på den var för två år sedan när jag sålde den under 1500 kr/år. Jämför med motsvarande ren bensinmotor. (Min motor var alltså samma motorblock som den i tråden aktuella 1.8 F, men större cylinderborrning)
av Nalleman64
Den absolut roligaste bil jag har haft (och det är många det) var en C30 D5 automat. Den var suveränt pålitlig och det enda fel jag hade på den under de sju år jag ägde den var med den dieseldrivna värmaren vid ett tillfälle. I övrig otroligt problemfria 8000 mil. När jag slutade pendla blev det bara korta körsträckor (inget för en diesel med partikelfilter) så jag bytte till en bensinbil.
Enda nackdelen var den svindyra skatten på närmare 5000:- per år.
Nu var detta en diesel men de härliga egenskaperna när det gäller C30 är gemensamma för min bil och den du är intresserad av.
av devildenied
Har haft min för kort för att kunna säga hur driftsäkerheten är (~1år och ~100mil)
Men den är fin att köra, känns stabil som en större bil och lite småsportig(inte hastighetsmässigt)
Dock så tycker jag att den dricker ganska mkt för en så liten bil ~0,7.
Stefans 968

Slipgrund och första lager färg. IMG_12[…]

@EmilWärn, Fungerar detta även på […]

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]