Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sverige2 skrev: "Det Måste vara något med Volvo bilar."

Jag har tillgång till 3 olika bilfabrikat varav 1 är (var) Volvo. Liknande strul i alla tre bilarna. Min erfarenhet säger att det är "12 voltpropparna" som strular. Fungerade ibland och ibland inte.
Jag har bara schema fram till 2014. Där är det CEM som slår på uttagen inne i mittkonsolen. Men det finns ingen övervakning på uttagen, som kopplar bort dem vid överlast eller något sådant. Bara en säkring.
Bak är inte CEM inblandad, för den är ständigt strömförande. Där sitter det bara en säkring mellan uttaget och 30+ i bilen.
Rådlös skrev:sverige2 skrev: "Det Måste vara något med Volvo bilar."

Jag har tillgång till 3 olika bilfabrikat varav 1 är (var) Volvo. Liknande strul i alla tre bilarna. Min erfarenhet säger att det är "12 voltpropparna" som strular. Fungerade ibland och ibland inte.
Nej det skrev jag inte alls, skrev att om han har samma fel i tre olika bilar lät det vara adaptern som bråkar.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Var inne på Volvo igår och frågade.

En tekniker hade inte hört talas om problemet förut, men gav mig två tips:

Böja ut "flärparna" som sitter inne i uttaget, så det blir bättre kontakt.

Samt byta till 5w starkare säkring om det skulle vara att det inte ger ifrån tillräckligt med ström, så den typ stänger av tillförseln.

Började med nr1 och min lilla färd hittills så verkade det ha hjälpt. Men det börjar alltid flippa efter några minuters körning.

Ska precis köra en sväng och se hur det funkar.
apersson850 skrev: fre 27 aug 2021, 11:25 Jag har bara schema fram till 2014. Där är det CEM som slår på uttagen inne i mittkonsolen. Men det finns ingen övervakning på uttagen, som kopplar bort dem vid överlast eller något sådant. Bara en säkring.
Bak är inte CEM inblandad, för den är ständigt strömförande. Där sitter det bara en säkring mellan uttaget och 30+ i bilen.
Det verkar som det är samma baksätesuttaget i denna bilen. Provade ladda via den och det är inget flippande av/på.

Har du nån aning om vad man skulle kunna göra åt uttaget fram?

Edit: Det är fortfarande fel på uttaget fram även efter att jag bockat på flärparna i uttaget.
apersson850 skrev: fre 27 aug 2021, 15:26 Bak är alltså i bagaget.

Säkringar är inte i watt, utan ampere. Dessutom går de inte av och sen på igen. Antingen är de hela eller avbrända.
Justja, dem är i ampere. Längesen man bytte en säkring nu :P

Men det verkade som att mitt uttag för passagerarna inte höll på som den fram. Är det märkligt?
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]