Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Aktivera automagisk rövvärme och rattvärme är ett tips. Det är himla trevligt =)
Har nivå ett på röven och två på ratten.

Ladda: Tills du har laddbox rekommenderar jag dig att ställa ner laddhastigheten om du kan det. Exempelvis 6A. DÅ minimerar du risken för överhettning av kontakt samt bakomliggande kablage och skarvar. SCHUKO är inte gjort för höga strömmar under lång tid.
Xanthopteryx skrev: lör 28 aug 2021, 20:00 Aktivera automagisk rövvärme och rattvärme är ett tips. Det är himla trevligt =)
Har nivå ett på röven och två på ratten.

Ladda: Tills du har laddbox rekommenderar jag dig att ställa ner laddhastigheten om du kan det. Exempelvis 6A. DÅ minimerar du risken för överhettning av kontakt samt bakomliggande kablage och skarvar. SCHUKO är inte gjort för höga strömmar under lång tid.
Japp, jag har allt funderat på att aktivera automatisk rumpvärme och rattvärme. Har ju varit så blåsigt och kallt på senare tid. Åker på snart.

I min bil, V90 T6 Recharge 2022, går det inte ställa ner max laddström som bilen tar emot, tyvärr.
Volvos 7 meters Schuko laddkabel har fast ström 10 amp, den följde med bilen och har heller ingen inställning/reglage för att välja lägre ström än 10 amp.
Tycker det är lite märkligt, har läst att andra bilfabrikat klarar ställa strömmen neråt vid behov och att det finns Schukokablar med ställbar strömstyrka, tror till och med Volvo hade sådan kabel i sitt sortiment tidigare.

/Bo
Xanthopteryx skrev: lör 28 aug 2021, 21:19 Värmen har du på alltid. Den sätter på vid typ tio grader ute. Därför så smidigt så man behöver inte bry sig. Kyligt, det blir varmt. Varmt, den förblir av.
Aha, dynamiskt alltså, ja då åker det på redan imorgon. :-D
/Bo

bem skrev:Tills vidare kanske detta är bättre? 7 meters Schuko laddkabeln 10 Amp passerar ledigt i hörnet vid marken på garageporten från ett uttag inne i garaget, ingen skarvsladd emellan.
/Bo
Ja, det ser absolut bättre ut som en tillfällig lösning. Konstigt att det inte går att sänka laddströmmen, laddar man ändå över natten hade jag ställt ner strömmen så lågt det går för att sova lite bättre. Har du spanat in någon laddbox? :)

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... a-elbilen/

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Eller be en elektriker installera ett cee uttag. Kostar 1/5 och en hybrid kan bara ladda från en fas ändå.
Bild
Jag kikar på laddbox f.n.
- Lastbalansering kan vara bra.
- Wifi på laddboxen så den kan anslutas till mitt trådlösa nät hemma och app för att se laddstatus kanske kan vara bra.
- Har 16 amp huvud säkringar hemma.
- Typ 2 laddare.
- 1 eller 3 fas, räcker väl med 1 fas till min V90.
- kunna justera strömmen 6-10-16 amp.
- Gjord för svenskt fuktigt och kallt klimat.
- Om det bör vara inbyggd jordfelsbrytare i laddboxen har jag inte koll på men få verkar ha det.
- Fast laddsladd (med typ 2 kontakt) kanske är bäst (mindre risk för glapp i kontakt).
Får leta och se vilka som uppfyller ovan.
/Bo
Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]

Jag får vänta ett tag, har inte hunnit […]

Fredag eftermiddag så provar här fö[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. De[…]