Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kör en V60 2015 D4 (ej R-design) och har vant mig hur den känns på vägen och när man kör över väggupp/kanter. Inte tänkt mycket på det men körde brorsans V40 D3 2019 samt morsans BMW 118d och dessa var mycket "mjukare" när de körde över samma vägkant (infart till ett villa område) som jag gör varje dag.
Testade sedan köra på väg och min bil "känns" mer och tar håradre när vägen är ojämn. Nu kör jag 2,7 bar i däcken medan V40 och BMW kör 2,4 (vi alla har Michelin primacy 4 däck) men tänker det kan inte påverka så mycket.

Är det bara så V60 är "hårdare" eller kan det vara så att stötdämparna på min är dåliga och bör bytas?
Tänkte mer om det kommer vara en stor skillnad att byta till nya och är det något som är nödvändigt att byta inom någon framtid.
Hur mycket kan det kosta om man köper delar själv och går till en privat verkstad jämfört med volvo?

Tacksam för alla svar :-)
Buckshot skrev: tor 26 aug 2021, 12:14 Är det samma profil på däcken på alla bilar? Sen blir väl fjädringen något mjukare på långmilare . Är stötdämparna slut så lär du gunga fram mest hela tiden
Min är 215/50R17
V40 (R-design) är 225/45R17
BMW 118d är 195/55R16

Bilen känns inte mjuk. Sen tänkte jag är R-Design borde väl ha en "hårdare" fjädring än vanlig men ändå känns V40 mer komfortabel är köra.
Jag tog touringchassit på min V60 my16 och var då nöjd med det. Lagom mjukt utan att få båt känslan. Hade 18" och runt 2.5bar i dom.

Du kan PM om du vill ha reg.nr på min gamla V60 så kan volvo kolla vad som skiljer mot din. Troligen har du standard chassit.

Mvh
Per
På min S80 D2 var det lågt sportchassie för att det var en miljöbil/Driv-e som släppte ut mindre än 120 gram CO2.
Kanske det är samma typ av chassie på din och det gör bilen lite "hårdare". Kolla med volvos support, de vet vilket chassie din bil är utrustad med.
Hej igen ! Har sökt lite runt på nätet och funnit att på åtminstone V40 R-Design 2017 och framåt är sportchassie extrautrustning.
Kanske är det så i ditt fall att den V40 r-designen har standardchassiet och ej fick valt till sportchassiet vid beställning.
Och kanske har din V60 som jag tidigare nämnt sportchassie just för att få lägre luftmotstånd = lägre förbrukning och därmed kvala in som miljöbil (enligt då gällande regler).
Oavsett om mitt påstående ovan stämmer eller inte så hoppas jag att det fixar sig för dig !

Annars brukar det vara standard med styvare lägre chassie samt en mer direkt styrväxel på R-design , inte bara design !
Enligt denna länk är och lite titt på min beskriving av bilen när jag köpte den så har jag momemtum & business Edition pro. Där ska det vara standardchassi som många har sagt är mot det hårdade slaget och touringchassi tillägget är om man vill den ska va mjukare. Sen kan det vara så att jag har sportchassi för att bilen ska vara miljöbil men det står inget om på pappret vid köp.

Jag tänker mer om det går att göra det mjukare på något sätt? Ex. Genom att byta stötdämpare.
Eller om jag vill ha mer komfort bör jag byta bil helt enkelt (kommer inte göra inom snar framtid men bra att veta).

V60 olika utrustningsnivåer:
http://helmia.se/wp-content/uploads/201 ... 150401.pdf
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]