Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:
poseidon skrev:I vinter pajar din kalkyl då elpriset ökar och du kan säkert räkna med 5kr/mil när du kör på el inom kort. Å det kommer bara öka.
Elbilar laddar man nattetid med timtaxa. Priset för min laddning i Februari var 342kr (rörligt) plus 609*0,65 (fast) = 395kr dvs 737kr för 609kwh. Det är väldigt långt till 5kr milen så att säga ;-)
Härligt när folk sveper in med fakta! Bild

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Lövet skrev: tor 26 aug 2021, 11:42
poseidon skrev:I vinter pajar din kalkyl då elpriset ökar och du kan säkert räkna med 5kr/mil när du kör på el inom kort. Å det kommer bara öka.
Elbilar laddar man nattetid med timtaxa. Priset för min laddning i Februari var 342kr (rörligt) plus 609*0,65 (fast) = 395kr dvs 737kr för 609kwh. Det är väldigt långt till 5kr milen så att säga ;-)
Går inte å ha rörligt elpris om du har eluppvärmt hus. Å när alla kärnkraftverk lagts ner av MP blir det än mer spännande.
Men nu är vi långt från bilar.
poseidon skrev:
Lövet skrev: tor 26 aug 2021, 11:42
Går inte å ha rörligt elpris om du har eluppvärmt hus. Å när alla kärnkraftverk lagts ner av MP blir det än mer spännande.
Men nu är vi långt från bilar.
Mitt hus är också elvärmt (luft/vatten). Snittet blir ändå lägre än fastpris och kan man lägga styrningsbar förbrukning (elbil) nattetid tjänar man massor.
Lövet skrev:
...och då under förutsättning att man INTE bor i Elzon fyra. Fy f -n vad priset har ökat här nu!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lövet skrev:
EbbevonVolvo skrev:...och då under förutsättning att man INTE bor i Elzon fyra. Fy f -n vad priset har ökat här nu!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skåne?
Bl.a. Skåne som tillhör fyra, men även upp mot Göteborg. Dubbla elpriset mot zon ett och två, nästan också mot zon tre.
På väg hem kom däcktrycksvarnaren upp på instrumentpanelen så det var bara att svänga in och kontrollera.
Jag hade ju inte kalibrerat däcktrycket igår efter att ha pumpat in 2,7 bar i varje däck med ett slitet munstycke.
Kontrollerade samtliga däck och pumpade in lite till i höger fram och kalibrerade därefter däcktrycksvarnaren.
Bytt framruta på en V70 2010, limmet hade släppt i ovankant. Den hade även fått sig ett rejält stenskott som börjat spricka år alla håll.
Bilen åkte in till Volvo idag för byte av multirem och remspännare :)
Åkte förbi Biltema idag och köpte deras torkarblad 300 mm för bakrutan. Varit dåligt sedan jag köpte bilen men inte brytt mig om att byta.
Mycket bättre än det som satt där sedan innan. 109 kr.

Fram har jag ju Bosch.
Jernhand skrev:Åkte förbi Biltema idag och köpte deras torkarblad 300 mm för bakrutan. Varit dåligt sedan jag köpte bilen men inte brytt mig om att byta.
Mycket bättre än det som satt där sedan innan. 109 kr.

Fram har jag ju Bosch.
Kan rekommendera Bosch även bak. Biltemas rostar och slutar torka överdelen av rutan efter bara några månader tyvärr. 86 kr plus frakt 29 kr till V60. :) https://www.amazon.se/dp/B003CLDIOY/ref ... AEWXNW2A3Y

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

• 1
  • 1532
  • 1533
  • 1534
  • 1535
  • 1536
  • 1912

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]