Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tror jag vet nu varför jag inte kan starta bränslevärmaren från Volvo Cars appen. Det verkar som det inte går än? Eller borde det gå? Åtminstone direktstart?

Källa (har klistat in texten nedan):
https://www.volvocars.com/se/support/to ... cars-appen

XC60, S90, V90 och V90 Cross Country (modellår 2022)
Uppdateringar för Volvo Cars-appen
Uppdaterad 2021-06-14
Här presenteras ett urval av funktioner för XC60, S90, V90 och V90 Cross Country, årsmodell 2022.

Vissa Volvo Cars-app funktioner är redan tillgängliga för XC60, S90, V90 och V90 Cross Country (årsmodell 2022) . Uppdateringar som kommer under året ger dig fler funktioner som gör livet med din nya bil ännu bekvämare och enklare.

Tillgängliga funktioner:
Lås/lås upp – lås och lås upp dörrar och baklucka via mobiltelefonen
Direktstart av förklimatisering – fjärrstarta uppvärmning eller nedkylning av kupén för perfekt temperatur innan avfärd
Hantering av personliga inställningar för appen och kontot

Funktioner som kommer senare under året:
Timer för förklimatisering – fjärrstyrd förinställning av timer för att få ett perfekt kupéklimat innan avfärd
Var är bilen? – se bilens plats på en karta samt kunna aktivera bilens tuta och lampor för uppmärksamhet
Push-notiser till din telefon om din bil är olåst
Laddtimer – fjärrstyrd förinställning av laddstarttider för att kunna ladda när elpriset är lägre
Schemaläggning av tider när bilen blir uppdaterad via molnet (Over The Air, OTA)
Bilstatus – se körsträcka samt annan körstatistik från instrumentpanelen i appen
Körjournal – håll koll på antal körda mil, resor och tider
Sparad laddningspunkt – bilen kommer ihåg strömstyrkan vid olika laddningspunkter
Push-notiser till din telefon när laddning startas samt om laddningen har blivit avbruten
Xanthopteryx skrev: fre 27 aug 2021, 10:06 Alla bilar, även de rena batteribilarna, har 12V-batteri.
I princip allt i bilen nyttjar detta, förutom framdriften.
Kollat bak? På V90 (utan hybrid) sitter det vänster bak.
Man kan undra om 12 volt batteriet hålls laddad från 400 voltsbatteriet man kör på. Eller om det endast laddas från generatorn. Tänker lite om jag behöver bry mig om ladda 12 volt batteriet lite i vinter. Kör ju inte alls så mycket bil längre till/från jobbet dels p.g.a. pandemin men även annars mycket mer arbete på distans hemifrån än förr. Så 12 volt batteriet lär inte bli laddat så jätteofta via generatorn numera.
/Bo
Hitta 12 voltbatteriet på vänster sida i lastutrymmet.
Jag brukar ha en sån här CTEK "CTX laddindikator" (se länken nedan) som man kan ansluta en CTEK laddare till för att vid behov ladda batteriet, funkar kanon, har det i min andra bil V70 MY14 men där sitter 12 volt batteriet i motorrummet. Frågan är var man skall koppla in plus och minus från en sån CTEK indikator med anslutning för att även ladda batteriet med en CTEK laddare, på en Recharge laddhybrid som min V90 2022:a? Kanske finns i motorutrymmet? Nån som vet?
Vet inte om en Recharge laddhybrid har även ett lite mindre Start/Stop batteri men tror inte det. Minns på min V70 MY2001 jag hade en gång som hade 12 volt batteriet bak i lastutrymmet, när den var ny fick jag lämna in den för åtgärd för att elektromagnetiska fältet var väldigt högt från kabeln som gick framöver och passera föraren på väg till motorrummet, hoppas Volvo tänkt på det även i V90 så det inte är för högt där.
CTEK "CTX laddindikator":
https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... -eyelet-m8
/Bo
Bilagor
12-vol-batteriet_V90-T6-Recharge-2022.JPG
12-vol-batteriet_V90-T6-Recharge-2022.JPG (877.93 KiB) Visad 1121 gånger
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Xanthopteryx skrev: fre 27 aug 2021, 14:15 Ladda batteriet gör du via anslutningspunkten fram. Följ manualen.
Tackar, läser på i manualen ikväll efter jobbet. Gäller koppla in saker på rätt ställen nu med en laddhybrid, så man inte förstör nåt med elektroniken. :-)
/Bo
philipsguy skrev:12V batteriet var slut om man inte körde med bilen så mycket
För mig som åker elbil är det fortfarande oklart om bilen måste rulla för att ladda 12v eller om det laddas av högvoltssystemet. Ingen kan svara. Det enda som står i min manual är att det är uttryckligen förbjudet att ladda 12v batteriet. Jag kör för tillfället väldigt lite så det verkar dock inte vara något problem. Finns ju ingen motor att "starta" så förbrukningen av 12v är mkt låg. Du kanske ska kolla din manual @bem så det inte finns liknande begränsning? Tror dock inte det eftersom du har en "vanlig" bil under skalet också så att säga.
s6025t skrev: fre 27 aug 2021, 15:09 12 volts batteriet laddas så fort hybridbatteriet får laddning så det ska inte laddas med en 12v batteriladdare
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... /laddstrom
Aha, så smart, då behöver jag inte bry mig ladda 12 voltbatteriet där bak i lastutrymmet. Oj så jag laddat 12 voltbatteriet i min V70 D3 Momentum Business MY14 på vintern eftersom jag kört dieselvärmaren mycket. Skönt slippa det med V90 Recharge, bara plugga in laddkabeln till stora högvoltsbatteriet (400 volt) så laddas vid behov även 12 volt batteriet där bak.
/Bo

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. De[…]

Det är en propp istället för spolar[…]

Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, koppla[…]

Kan du bedöma om du då drar det hjulet […]