Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
Hej på er!

Idag är sista dagen med T6:an. Den byts in till förmån för en XC90 T8 MY20. Kommer sakna sex cylindrar, 3 liter och Polestar i sportläge. Men allt har sin tid. Vi har ägt den i ganska exakt sju år.

Den är lite vemodigt att lämna ifrån sig en bil som familjen har gjort semester med. Jag hoppas bara nya ägaren fortsätter att ta hand om bilen så som jag har gjort.

Nåja…

Hur blev det så med förbrukningen? Efter 5092 mil har jag tankat 7226 liter 98-oktaning bensin vilket ger en snittförbrukning på 14,08 l/100 km. Nästan 90% är är stadskörning

Den nya bilen blir en Osmiumgrån R-Design med ventilerat nappaläder m massage, svart nubuktak med de läderklädda handtagen, running boards, 22”-fälgar + all annan övrig utrustning som fanns som tillval. Carbon inlays är det också, bra eftersom jag inte gillar den där aluminiumpanelen. Jag hade gott klarat mig med 20”, men de där 22”-fälgarna är faktiskt otroligt snygga. Jag hoppas jag kan få tag på så tysta däck som möjligt till dem.

Här är hon!
IMG_8209.jpg
IMG_8209.jpg (470.74 KiB) Visad 1324 gånger
Jag ska hämta den idag.

Vi hoppas vi blir nöjda med bilen. T6:an kommer väl ut på Blocket snart från någon handlare.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av bem
Wow, det kallar jag bil det, och så snygg!
Går nog inte åka bekvämare än i en sån gissar jag.
Har skaffat ny bil också för några dar sen (V90 T6 Recharge Inscription 2022:a) som går mjukt och fint, i alla fall mjukast av alla bilar jag hittills haft sen 1979 då jag skaffa min första Volvo. :-D
XC90 T8 - då är det en laddhybrid då (Twin Engine som de kallades förr, heter ju Recharge Plug-in Hybrid numera).
Kör försiktigt och var rätt om bilen nu!
Den nye ägaren blir säkert nöjd med din gamla bil, XC70, bara 5 tusen mil, då är den ju snudd på nyskick föreställer jag mig, även om den är 7 år.

Lycka till med nya bilen!
/Bo
Användarvisningsbild
av Its1more
Den har gått nästan 6800 mil nu. Jag köpte den begagnad och då hade den gått ca 1700 mil. Ja, nya XC90 är riktigt snygg. Jag kommer vara rädd om den, absolut!

Min ”gamla” T6 fick ny haldexolja, växellådsolja, AC-kompressor, spännrulle och aggregatrem, tändstift vid 6000 mil, + ny olja förstås. Nya Primacu 4 och dubbfria X-Ice Snow köpte jag också då…

Jaja…nya ägaren får en bra bil!

/Fredrik
av HerrDödén
Förbaskat trevligt med fler genuint välutrustade bilar på forumet. Trevlig färgkombo också. Grattis!

Running boards gör sig riktigt bra måste jag säga.

Får man be om bilder på det nämnda taket? Helt missat att man kan få det i läder (om än "bara" delvis som jag förstår det) :-o
Användarvisningsbild
av Its1more
Tack!

Ja, den är ju det. Osmiumgrå är en häftig färg faktiskt som jag tycker påminner om Electric Silver som fanns förut. Bilen var dåligt rekondad, så handlarn och jag kom överens om att jag får lämna in den till vilken rekondare jag vill och få en ny rekond gjord. Så, i början på september åker den in på Wellkept och då passar jag på att lägga deras keramiska skydd.

Det första jag noterar är att den är "bullrigare" än våran XC70. Den gamla hade 235/50 18" med nya Michelin Primacy 4 (och laminerade rutor). Den här har 275/35 22" med Pirelli Scorpion Verde PNCS VOL. Nya bilen har också akustikrutor. Det upplevda bullret skiljer mellan bilarna, men när jag gjorde mätningar mellan dem låg de på nästan samma nivå.

Vi ska åka lite längre idag med familjen, så det ska bli intressant att få reda på hur den känns på "långresa".

Jag gillar detaljer som att handbromsen läggs i när jag stänger av motorn, det saknade jag på vår gamla. Lane Keep Assist har jag stängt av. Det känns som bilen spårar när jag har det aktiverat.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Its1more
HerrDödén skrev: lör 28 aug 2021, 08:48 Förbaskat trevligt med fler genuint välutrustade bilar på forumet. Trevlig färgkombo också. Grattis!

Running boards gör sig riktigt bra måste jag säga.

Får man be om bilder på det nämnda taket? Helt missat att man kan få det i läder (om än "bara" delvis som jag förstår det) :-o
Tackar!

Ja, den bilen har alla optioner utom booster seat, men barnstolar har jag gott om. Jag tycker det blir bättre sittkomfort för mittpassageraren utan booster seat, blir mer som ett säte. Jag har har eldragkrok också, som jag inte behöver:-) Jag gillade att de valt till paneler i karbon, för de är riktigt snygga till inredningen. De är matta och känns på riktigt, inte något tryck bara som på en del andra bilar...

Jag ska försöka ta några bilder. Det är svart, så man kanske inte kommer se så mycket. Det var option fram till 2020 har jag för mig. Som du säger är inte hela taket läder, men hela taket och A, B och delar av C-stolparna är täckta av detta material som liknar mocka/nubuck. Sidohandtagen och solkydden är däremot klädda i äkta läder.

Det stör mig att de tagit bort körlägesväljaren, kylt handskfack och "badnyckeln" med 22:orna. Det är bra saker alla tre.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Its1more
Kan kort tillägga att jag köpte till stänkskydd bak samt skyddsplåten i aluminium som sitter under motorn (https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 5589/2020/). Jag hade det på min förra bil också. Ett vettigt skydd så man inte skrapar i motorn.
Användarvisningsbild
av bem
Fredrik, Kolla på dekalen (kanske sitter på förarsidans dörrstolpe) vilka däcktryck som Volvo rekommenderar med olika mycket folk/last i bilen. Prova sänk till lägsta rekommenderade fram i alla fall. Kan hända det bullrar/viner mindre från däcken då. Gör det på min V90 T6 Recharge 2022:a, speciellt på grövre asfalt. Står troligen ECO på dekalen och ett ganska högt tryck där, då rullar bilen lättast men troligen bullrar det mest då också från däcken.
/Bo
Användarvisningsbild
av Its1more
Så kan det vara. Jag var förbi macken igår och pumpade 2,6 runt om vilket är rekommenderat upp till 160 km/h icke full last och icke Eco. Vi får se hur det känns idag.

Jag vill verkligen inte byta bort fälgarna då de ”gör hela bilen”. Jag vet inte om Michelin Pilot Sport 4 SUV i den dimensionen genererar mindre kupébuller…

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]