Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adv1
Hej!

Jag har lyft bilar i 15 år utan att någonsin ha orsakat någon skada. Idag skulle jag lyfta min nyinköpta V60 för första gången och kikar då i instruktionsboken vilka lyftpunkter det finns fram (förutom lyftpunkt för original domkraft).

Enligt den här bilden finns dessa lyftpunkter och Volvo själva skriver

"Om bilen lyfts med verkstadsdomkraft fram ska den sättas under någon av de fyra lyftpunkterna längst in under bilen. Om bilen lyfts med verkstadsdomkraft bak ska den sättas under någon av lyftpunkterna. Var noga med att sätta verkstadsdomkraften så att bilen inte kan glida av domkraften. Använd alltid pallbockar eller liknande."

Lyfte bilen på de yttre "triangelformade" lyftpunkterna och när jag sedan sänker ner bilen så buktar plåten inåt. Någon mer som varit med om detta? Vad har jag gjort för fel? Har använt mig av garagedomkraft med en gummipuck på, precis som jag alltid gjort.
Bild
av kievY
Jag lyfter min på den mittersta lyftpunkten fram som bilden visar, och har inte haft problem. Däremot vet jag när jag lyfter bak då lyfter jag på kanten som är avsedd för bilens domkraft och där böjs plåten av min garage domkraft.
av adv1
Märkligt. Lyfter du mitt på eller ute i kanterna på lyftpunkten? Jag blev väldigt förvånad när jag såg att plåten buktade in. Enligt mig ska man kunna lyfta i en rekommenderad lyftpunkt utan att något ger vika.

Nu kommer man ju inte våga lyfta bilen mer :/
av dannesk
Lyfter man på den mittersta lyftpunkten fram så ska du använda en större puck i lite hårdare material, lyfter man med en mjuk puck med liten diameter och har en liten platta på domkraften så böjer man nog upp plåten i mitten iom att det blir ett punkttryck på plåten. Jag gjorde liknande på min XC60 på ena sidan och lyfter man närmare emot någon av kanterna på "plattan" och inte i mitten så är plåten starkare där. Jag lyfter med en stor rund träbit med gummimattta som har samma diameter som urtaget i tröskeln på den yttre punkten och det funkar även om Volvo själva lyckats böja upp plåten där litegrann på båda sidor.

Bak lyfter jag med samma träkloss i be bakre urttagen (inte de främre som är kryssad p åbilden ovan) och där är de 3-dubbel plåt så där är det starkt.
av III
Märkligt. Jag har i alla år lyft mina (2st) V60 i de avsedda fästena på trösklarna vid däckbyte. Aldrig böjt någon plåt. Använder en garagedomkraft med större platta
av kievY
Ja eller jag menar att där bak är det 3 dubbel plåt som @dannesk nämner och där är det lugnt. Men när jag lyfte första gången där fram på plåten så böjdes den.. sen såg jag den större lyftpunkten längre in som jag har börjat använda. Senast när jag bytte bromsvätska visste jag inte vart jag skulle sätta pallbocken där bak då jag lyfte på avsett ställe men sen var det bara plast eller svårt att hitta bra ställe.
av adv1
dannesk skrev: fre 27 aug 2021, 07:06 Lyfter man på den mittersta lyftpunkten fram så ska du använda en större puck i lite hårdare material, lyfter man med en mjuk puck med liten diameter och har en liten platta på domkraften så böjer man nog upp plåten i mitten iom att det blir ett punkttryck på plåten. Jag gjorde liknande på min XC60 på ena sidan och lyfter man närmare emot någon av kanterna på "plattan" och inte i mitten så är plåten starkare där. Jag lyfter med en stor rund träbit med gummimattta som har samma diameter som urtaget i tröskeln på den yttre punkten och det funkar även om Volvo själva lyckats böja upp plåten där litegrann på båda sidor.

Bak lyfter jag med samma träkloss i be bakre urttagen (inte de främre som är kryssad p åbilden ovan) och där är de 3-dubbel plåt så där är det starkt.
Jaså du har också lyckats böja upp plåten, tycker dock att om Volvo rekommenderar en lyftpunkt i instruktionsboken så ska man kunna lyfta där med vilken garagedomkraft som helst utan att något böjer sig.

Har Volvo lyckats böja upp lyftpunkten i tröskeln eller de mittersta punkterna hos dig? Vad sa de om det isf? Påverkar det något?

Tycker också att färgen skavs av väldigt lätt när man lyfter där trots gummipuck. Får nog spruta på lite underredsmassa.
av dannesk
adv1 skrev:Jaså du har också lyckats böja upp plåten, tycker dock att om Volvo rekommenderar en lyftpunkt i instruktionsboken så ska man kunna lyfta där med vilken garagedomkraft som helst utan att något böjer sig.

Har Volvo lyckats böja upp lyftpunkten i tröskeln eller de mittersta punkterna hos dig? Vad sa de om det isf? Påverkar det något?

Tycker också att färgen skavs av väldigt lätt när man lyfter där trots gummipuck. Får nog spruta på lite underredsmassa.
Jag böjde upp mittersta på ena sidan fram själv med för liten puck i mitten vid ett däckbyte men det är ju bara några mm och det har ingen betydelse mer än att jag själv vet om det. Volvo böjde nog upp de främre på trösklarna (märkte det 8mån efter servicen och inte brytt mig om det) för att de hade kanske drygt 10cm stora puckar på lyften och är de för mjuka kan detta hända. Det är ju bara en tunn veckad plåt som går ner (förstärkningarna slutar en bit upp) så jag har nog sett mer bilar med böjd plåt än de utan böjd plåt. Det påverkar inget för den kan bara böja sig tills böjningen kommer till förstärkningar typ 3mm upp
av adv1
dannesk skrev: fre 27 aug 2021, 15:55
adv1 skrev:Jaså du har också lyckats böja upp plåten, tycker dock att om Volvo rekommenderar en lyftpunkt i instruktionsboken så ska man kunna lyfta där med vilken garagedomkraft som helst utan att något böjer sig.

Jag böjde upp mittersta på ena sidan fram själv med för liten puck i mitten vid ett däckbyte men det är ju bara några mm och det har ingen betydelse mer än att jag själv vet om det. Volvo böjde nog upp de främre på trösklarna (märkte det 8mån efter servicen och inte brytt mig om det) för att de hade kanske drygt 10cm stora puckar på lyften och är de för mjuka kan detta hända. Det är ju bara en tunn veckad plåt som går ner (förstärkningarna slutar en bit upp) så jag har nog sett mer bilar med böjd plåt än de utan böjd plåt. Det påverkar inget för den kan bara böja sig tills böjningen kommer till förstärkningar typ 3mm upp
Vart lyfter du nu för att undvika skador? På den mittersta men längre ut mot sidorna? Ska man lyfta där vid gummipluggen kanske?

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]