NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Finns det någon snäll människa på detta SUPER FORUM som har någon
aning om vad min bil har fått för tokryck... och så här började allt.Jag skulle starta min volvo, nyckeln i tändlåset vrider om, bilen startar och tvär dör jag provar igen, bilen startar och varvar 2000 och dör.Jag håller på ca 10 minuter innan den startar med mycket pumpande på gasen.Kör sakta med milt tryck på gasen ut på vägen, trycker ner gasen, men vad i h-vete.Jag flyger mellan säte och ratten, det är inte att den rycker lite.Den tvärdör och så vaknar det till igen och så håller den på tills man släpper gasen.Med andra ord, den går ej att köra och så lyser lampan för fel i avgasreningssystem.Jaha var detta allt ?NEJ !
Då jag kör hem sakta så hörs det ett dunkande ljud mitt under bilen med ca 20 sekunders mellanrum ,stannar bilen men låter den gå på tomgång och kryper under bilen.Ljudet kommer från tanken, det suger först sen kommer dunket och det hörs ordentligt .Ja, det var min historia.Någon som har en susning om vad som kan ha hänt ?
av dali
Gissar på att det är styrenheten till bränslepumpen. Vanligt fel, åtminstone på 04:or.
av Scramble
dali skrev:Gissar på att det är styrenheten till bränslepumpen. Vanligt fel, åtminstone på 04:or.
Låter mycket troligt.

Styrenheten till min S40 T5 -05 höll 28 mån ca.

Startade ibland, ibland inte.

Plötsligt en dag i april tidigare i år, efter jobbet, fick jag åka bärgningsbil.

Efter verkstadsbesöket har det fungerat bra.
Senast redigerad av 1 Scramble, redigerad totalt 0 gånger.
av JK24T
Vacuum i tanken !!!
Det du hör är tanken som sugs ihop och sen släpper, eller ?
av XXXX
HEJ!

Tack för alla snabba svar.. man måste bara gilla detta Forum...
Ja Evil Angel, jag har ca halv tank.Min sambo brukar vara snabb
att påpeka ;du, bara 10 mil kvar! hahahah!!!..Helt rätt JK24T, det låter
exakt så som du beskriver..Om detta är ett vanligt fel med styrenheten till bränslepumpen ,finns det förlängd garanti eller good will ?
Scramble, fick du det på garanti eller betalade du hela kalaset själv? isåfall, vad blev slutnotan???
av nscho
Jag hade samma fel.

Listpriset är 2400:- + 600:- för arbete. Men ibland verkar de ta lite på goodwill. Jag slapp undan med bara 600:-, 8 månadet efter att garantin gått ut. Men andra har fått betala fullpris.

Anledningen till att skiten pajar är att de satte styrenheten, en elektronikbox!, på undersidan av bilen, bakom höger bakdäck. Helt idiotisk placering, och den verkar läcka in fukt och paja på alla S40/V50. Borde egentligen vara en recall-grej... På nya årsmodeller sätter de den inne i bilen, där den borde ha suttit från början. När de byter din kommer de att flytta in den också.
av XXXX
Jag bockar och bugar för infon nscho. Detta är min första volvo, så det
känns bättre att inte vara helt off när man ska prata med verkstan
Användarvisningsbild
av robingransed
fick min styrenhet till bränslepumpen utbytt förra veckan........hade precis samma fel som du!! själv har jag en v50 t5-04 som idag passerade 5000mil..! gick på godwill så jag klagar inte!!
av XXXX
Det brukar vara jävligt lätt att hålla sig för skratt när man har en bil som
krånglar och garantin gått ut. Men jag har skrattat med hela arslet..
det blir byte av styrenheten till bränslepumpen och det kommer inte att
kosta mig en krona, och bemötandet jag fick var klockrent .Kan inte bli
bättre ,så tack och hej från mig

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]