Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Har en V90 T6 Recharge 2022 och kollade lite i Volvo Cars appen vad som går att se och aktivera.
Jag kan trycka på en fläktsymbol och sen starta Klimat.
Jag har bränslevärmare installerad i bilen (extra tillbehör, sitter inte som standard i 2022:or annars).
Är det bränslevärmaren jag drar igång med denna funktion tro? (har bara haft bilen några dagar...):
/Bo
Bilagor
V90_Recharge_Klimat_Volvo_Cars_appen.jpg
V90_Recharge_Klimat_Volvo_Cars_appen.jpg (39.25 KiB) Visad 7550 gånger
V90_Recharge_Klimat_aktiverad.jpg
V90_Recharge_Klimat_aktiverad.jpg (39.42 KiB) Visad 7550 gånger
Beter appen sig likadant om du inte har laddkabeln inkopplad? Jag *tror* nämligen att den drar el från kåken ifall du startar klimat under tiden du laddar och startar bränslevärmaren om du inte laddar. Såhär ser min app ut (vanlig diesel) och då startar den värmaren.
Screenshot_20210826-193354_Volvo%20Cars.jpg
Screenshot_20210826-193354_Volvo%20Cars.jpg (24.21 KiB) Visad 7493 gånger
Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Drog ur laddkabeln i morse. Kollade sen i Volvo Cars appen (för min V70 MY14 som kan visa yttertemp, min V90 kan inte det än i appen) och det var 13 grader ute. Växlade sen till V90 bilen i appen och tryckte på fläktsymbolen (Klimat) och sen Starta. Då kom det upp "Det gick inte att starta klimatanläggningen" (se skärmbild längst ner).
Kan nog vara att det är för varmt ute än, 13 grader kan vara för varmt för att det skall gå att starta "värmaren" (bränsledrivna). Jag har ju dieselvärmare i min V70 MY14 och där vet jag det är en temperaturgräns men minns inte exakt temp. Har lusläst manualen till min V90 Recharge Plug-in Hybrid (som det så vackert heter numera) 2022 men hittar ingen tempgräns.

Men står förstås en massa annat i manualen till min V90 Recharge 2022:

Parkeringsklimat är ett samlingsnamn för olika funktioner som förbättrar kupéns klimat när bilen är parkerad, t.ex. förkonditionering.

1. Förkonditionering
Är en klimatfunktion som, om möjligt, försöker uppnå komforttemperatur i kupén innan avfärd.
Förkonditionering är möjlig att direktstarta eller ställa in via tidur från centerdisplayen. Den kan också startas från en enhet som har Volvo Cars-appen.
Funktionen utnyttjar i olika fall flera system:
Parkeringsvärmaren värmer i kallt klimat upp kupén till komforttemperatur.
Luftkonditioneringen kyler vid varmt klimat kupén till komforttemperatur.
Eluppvärmning av ratt och eluppvärmda säten för förare och passagerare är valbara att aktivera.
Eluppvärmning av vindruta, bakruta och yttre backspeglar aktiveras automatiskt vid behov.
Vid förkonditionering i varmt klimat kan kondensvatten från luftkonditioneringen droppa under bilen. Detta är normalt.
OBS
Förkonditionering kan användas för att värma upp bilen även om den inte är ansluten till ett eluttag. Full förkonditionering är tillgänglig när hybridbatteriet är tillräckligt laddat. Annars begränsas förkonditioneringen beroende på hybridbatteriets laddnivå.
Om bilen inte är ansluten till ett eluttag är det ändå möjligt att vid varmt klimat få en kort nedkylning av kupén genom att direktstarta förkonditioneringen.
OBS
Vid förkonditionering av kupén arbetar bilen för att nå komforttemperatur och inte den inställda temperaturen i klimatanläggningen.

2. Värmaren har två delfunktioner som i olika situationer hjälper till att värma kupé eller motor.
Värmaren har två delfunktioner:
Parkeringsvärmare – värmer vid behov kupén när parkeringsklimatets förkonditionering är aktiverad.
Tillskottsvärmare – värmer vid behov kupén och motorn under körning.
Beroende på marknad används en bränsledriven värmare eller en högvoltsvärmare.
Värmaren är monterad i det främre högra hjulhuset.
OBS
När värmaren är aktiv kan rök komma från det främre högra hjulhuset och ett dovt ljud höras. Ett tickande ljud från bränslepumpen kan också höras från den bakre delen av bilen. Detta är helt normalt.
Batteri och laddning
Värmaren drivs av bilens hybridbatteri. Om laddningsgraden i hybridbatteriet är för låg stängs värmaren av automatiskt och förardisplayen visar ett meddelande.
OBS
Se till att batteriets laddningsgrad är tillräckligt hög om värmaren behöver användas. Bilen måste vara ansluten till ett eluttag för att värmaren ska kunna användas till förkonditionering.

Beroende på faktorer så som batterinivå, kupétemperatur och omgivningstemperatur har värmaren olika gångtid, men aldrig längre än 30 minuter.

Se till att det finns tillräckligt med bränsle i bilens bränsletank om parkeringsvärmaren behöver användas.

Se till att hybridbatteriets laddningsgrad är tillräckligt hög om parkeringsvärmaren behöver användas.
Bilen måste vara ansluten till ett eluttag för att värmaren ska kunna användas till förkonditionering.

Värmaren använder bränsle från bilens ordinarie bränsletank.
I de fall då bilen parkeras i kraftig lutning bör den stå med fronten nedåt för att säkra bränsletillförseln till värmaren.
Om nivån i bränsletanken är för låg, stängs värmaren av automatiskt och förardisplayen visar ett meddelande.

Tillskottsvärmaren hjälper till att värma kupén och motorn under körning.
Tillskottsvärmaren är en av två delfunktioner för bilens värmare. Värmaren är monterad i det främre högra hjulhuset.

OBS
När värmaren är aktiv kan rök komma från det främre högra hjulhuset och ett dovt ljud höras. Ett tickande ljud från bränslepumpen kan också höras från den bakre delen av bilen. Detta är helt normalt.

Tillskottsvärmaren startar och styrs automatiskt när värme behövs då bilen körs.
Den stängs av automatiskt när bilen stängs av.

Det är möjligt att ställa in om tillskottsvärmarens automatiska start ska vara aktiverad/deaktiverad.
Öppna klimatvyn i centerdisplayen genom att trycka på temperaturknappen längst ner i mitten av centerdisplayen.
Tryck på [...]
Välj önskad inställning under Tillskottsvärmare för att aktivera/deaktivera automatisk start för tillskottsvärmaren.

OBS
Volvo rekommenderar att tillskottsvärmarens automatiska start stängs av vid korta körsträckor.
OBS
Om tillskottsvärmarens automatiska start deaktiveras kan det leda till försämrad komfort i kupén eftersom klimatanläggningen då saknar värmekälla vid eldrift.

3. Fjärrstarta klimat med Volvo Cars-appen
Du kan starta klimatanläggningen direkt eller ange en tidpunkt då bilen ska användas. I det senare fallet startar klimatanläggningen automatiskt för att justera kupéns temperatur innan avfärd.

När bilen är ansluten till elnätet
Klimatanläggningen startas från klimatfunktionen i fliken . Klimatanläggningen körs i 30 minuter.

När bilen inte är ansluten till elnätet [går inte ange nån tid i appen för min V90, är nog inte infört än i appen för 2022:or med Google Android Automotive som min bil har]
Starta klimatanläggningen från klimatfunktionen i fliken . Ange om hur lång tid du planerar att åka. Då 30 minuter väljs startar endast klimatanläggningen. Vid val av 1-15 minuter finns det även möjlighet att fjärrstarta bilens motor för att bilen snabbare ska uppnå komforttemperatur. Läs om fjärrstart av bil i separat avsnitt.

Ställa in timer för klimat
En timer kan ställas in så att klimatanläggningen startar automatiskt för att justera kupéns temperatur innan avfärd. Det går att välja klockslag, datum, veckodag samt om inställningen ska upprepas varje vecka. Det är möjligt att ha upp till 8 olika timers.

Timers ställs in från klimatfunktionen i fliken .

Övriga klimatinställningar
Välj i klimatfunktionens inställningar om förarsäte, passagerarsäte och ratt ska värmas upp.

4. Fjärrstarta bil med Volvo Cars-appen [verkar inte finnas möjlighet än att starta bilen på distans i min app]
Med Volvo Cars-appen kan bilens motor startas från distans för att värma upp eller kyla ner bilen till en komfortabel temperatur.

Börja med att säkerställa att bilen är placerad där den kan startas i enlighet med lokala miljöföreskrifter och lagar.

Bilen startas från klimatfunktionen i fliken . Ange om hur många (1-15) minuter du planerar att åka. Bekräfta att du vill starta bilen och identifiera dig med hjälp av telefonens upplåsningsmetod, t.ex. med PIN-kod, lösenord, mönster, TouchID eller FaceID.

Det kan även vara möjligt att välja 30 minuter (Endast tillgängligt för Recharge-modeller samt bilar utrustade med bränslevärmare.). I så fall startar inte bilens motor utan endast klimatanläggningen. Läs om fjärrstart av klimat i separat avsnitt.

Det går att aktivera funktionen i Volvo Cars-appen två gånger i rad, sedan måste bilen startas med nyckeln innan det går att aktivera funktionen via appen igen.

När bilen fjärrstartas aktiveras även funktioner som stolsvärme, uppvärmda backspeglar och bakruta.

Att tänka på vid fjärrstart av bil
Följande krav behöver uppfyllas innan funktionen används:
Bilen är låst.
Inga bilnycklar ligger kvar i bilen.
Huven är låst.
Bilen är parkerad och växellådan är i parkeringsläge.
Motorn är inte igång.
Bilen är under uppsikt.
Det finns inga personer eller djur i eller kring bilen.
Bilen är inte parkerad inuti ett stängt rum/område utan tillräcklig ventilation.
Det finns ingen risk för att personer är i direktkontakt med bilen (t.ex. under pågående service i en verkstad eller barn som leker nära bilen).
Det är enligt lag godkänt att använda funktionen vid inställd tidpunkt.
Dessutom kommer systemet att kontrollera följande innan bilen startas:
Motorstatus är OK (inga kritiska felkoder).
Tillräcklig bränslenivå (minst 8 liter).
Du hittar även användarrekommendationer i Volvo Cars-appen.

OBS
Av säkerhetsskäl går det inte att köra bilen medan den är fjärrstartad via Volvo Cars-appen. Funktionen kommer att vara aktiv tills du trycker ner bromspedalen och vrider på startvredet.

Klimatfunktion i Volvo Cars-appen
Med Volvo Cars-appen kan bilens klimatanläggning startas från distans för att klimatisera bilen till en komfortabel temperatur.
Bilagor
V90_Recharge_Klimat_Volvo_Cars_appen_ej-laddkabel-13grader.PNG
V90_Recharge_Klimat_Volvo_Cars_appen_ej-laddkabel-13grader.PNG (122.07 KiB) Visad 7301 gånger
Senast redigerad av 6 bem, redigerad totalt 0 gång.
En sidofråga som jag inte riktigt listat ut än men anar:

En V90 Recharge Plug-in Hybrid 2022:a har väl inget vanligt (12 volt) bilbatteri? Bara 400 volt batteriet man kör bilen på vid eldrift? Jag kika i motorutrymmet häromdagen men hitta inget traditionellt 12 volt bilbatteri i alla fall.
Tala om att inte veta ett smack om laddhybrid... men jag lär mig allteftersom hoppas jag.
/Bo
Xanthopteryx skrev: fre 27 aug 2021, 10:06 Alla bilar, även de rena batteribilarna, har 12V-batteri.
I princip allt i bilen nyttjar detta, förutom framdriften.
Kollat bak? På V90 (utan hybrid) sitter det vänster bak.
Jag kollar vid lunch om det sitter ett 12 volt batteri i bagageutrymmet på min V90 T6 Recharge MY22.
Hade en V70 2001:a en gång och på den satt batteriet bak. På min V70 MY14 sitter det fram...
/Bo
Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, koppla[…]

Kan du bedöma om du då drar det hjulet […]

Nu så har min höger stora lykta givit u[…]

Jag hade inga nitar på ovansidan faktiskt, d[…]