Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena.

Jag uppmärksamma problemet på tjejens V50 och testade att byta laddare i samma uttag, men det fortsatte.

Nu har jag en V70 från 2016 som gör exakt samma sak. Det sker inte via USB laddning, men via den går det sjukt långsamt att det inte är värt att använda.

Jag lyckades inte hitta något på Google om detta, så undrar om ni vet något om de här?
Det kan ju finnas hundra orsaker, men jag har upplevt samma sak. I mitt fall är det dåliga lågbudget kontakter i sladdkontakten.
Om det går sakta med laddningen kan det också bero på spänningsfall i cigguttaget. Om du vet att du har en rättvisande multimeter så kan du kontrollmäta uttaget. En sådan multimeter är visserligen inte var mans egendom, men dom finns. Har du inte möjlighet själv så fråga i din vänkrets om det möjligen finns någon som har.

Lite tillägg: Om man vrider och "juckar proppen i och ur" så kan det hjälpa om det bara har varit dålig kontakt. I så fall så kanske det även kan hjälpa att tvätta. I våra dagar har vi "fri tillgång" till tvättsprit lite överallt. Tag en dutt sprit på någon tygkludd eller kökspapper och gnid på kontaktytorna. Både på proppen och i den mån det går, i uttaget. Skall man vara noga, så använder man inte T-sprit. När det avdunstar så blir det som ett fint damm eller "sand" på den tvättade ytan. Den som tvekar om detta kan hälla ut ett par droppar T-sprit på t.ex en handspegel, eller en glasbit. Låt spriten dunsta och kolla hur det ser ut efteråt. Går på några minuter. Det är tillsatserna i T-spriten som blir kvar där.
När man jobbar med optofiber så använder man alltid 100% ren sprit. Något annat duger inte.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Rådlös skrev: tor 26 aug 2021, 12:49 Det kan ju finnas hundra orsaker, men jag har upplevt samma sak. I mitt fall är det dåliga lågbudget kontakter i sladdkontakten.
Om det går sakta med laddningen kan det också bero på spänningsfall i cigguttaget. Om du vet att du har en rättvisande multimeter så kan du kontrollmäta uttaget. En sådan multimeter är visserligen inte var mans egendom, men dom finns. Har du inte möjlighet själv så fråga i din vänkrets om det möjligen finns någon som har.
Jag menade att det går långsamt i USB uttaget som även finns i min Volvo, inte själva cigguttaget+laddare.

Själva dosan som går in i cigguttaget är inte nåt eldorado märke, inte heller sladden som är en ganska tjock usb-c-usb-c.

Samma laddare och sladd funkar utan problem i exempelvis en skåpbil på jobbet.

Ska se om jag inte har tid att köra inom Volvo och fråga dem idag.

Men set gärna fler förslag på vad det kan vara innan dess!

Säkringar & allt sånt är hela dessutom.

Det konstiga är att det sker på samma sätt i olika bilar, en V50 och en V70. 2012 och 2016 resp.
Får du samma fel med samma kontakt i tre olika Volvos är det sjukt hög sannolikhet att det är något med adaptern. Prova med en annan. USB-kontakten under armstödet är inte till för att ladda något med, det är en helt vanlig USB-port som lämnar upp till 500mA. :)

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

svergie2 skrev: tor 26 aug 2021, 13:03 Får du samma fel med samma kontakt i tre olika Volvos är det sjukt hög sannolikhet att det är något med adaptern. Prova med en annan. USB-kontakten under armstödet är inte till för att ladda något med, det är en helt vanlig USB-port som lämnar upp till 500mA. :)

Det är även 3 olika laddare som är testade.

2 olika laddare testade i v50n och samma I v70n plus en ny laddare. Dessa 3 har samma förmåga.

Det som sker är med jämna mellanrum. Telefonerna blippar till som att man precis kopplat in den för laddning. Stirrade på den en gång och då är det att strömmen slutar nå fram, som att den kopplas loss.

Återigen, jag har använt en av dessa laddare(som är en lite dyrare) och en lite dyrare + tjockare sladd i andra bilar, inkl min gamla Audi a3 från 2001, inga problem där.

Det Måste vara något med Volvo bilar.
Steffe3 skrev: tor 26 aug 2021, 13:47 Min laddare sitter lite dåligt i uttaget också, vet inte om Volvos uttag kanske är grundare än andras.
En av mina laddare är en sådan kort jäkel som inte rör sig ett dugg(går knappt att dra upp med fingrarna) , och den andra är en lite längre som sticker upp. Båda orsakar samma fenomen.
Gurkburk92 skrev:
svergie2 skrev: tor 26 aug 2021, 13:03 Får du samma fel med samma kontakt i tre olika Volvos är det sjukt hög sannolikhet att det är något med adaptern. Prova med en annan. USB-kontakten under armstödet är inte till för att ladda något med, det är en helt vanlig USB-port som lämnar upp till 500mA. :)

Det är även 3 olika laddare som är testade.

2 olika laddare testade i v50n och samma I v70n plus en ny laddare. Dessa 3 har samma förmåga.

Det som sker är med jämna mellanrum. Telefonerna blippar till som att man precis kopplat in den för laddning. Stirrade på den en gång och då är det att strömmen slutar nå fram, som att den kopplas loss.

Återigen, jag har använt en av dessa laddare(som är en lite dyrare) och en lite dyrare + tjockare sladd i andra bilar, inkl min gamla Audi a3 från 2001, inga problem där.

Det Måste vara något med Volvo bilar.
Ah okej. Är det likadant med uttaget i baksätet eller bagageutrymmet?

Takräcke Thule Evo (XC60).

Hej, Har takräcke enligt rubriken och som jag[…]

En sak du bör kolla, ta loss den klena vakuum[…]

Har raderat koden o färsökt starta den m[…]

Finns mer att läsa i Teknikens värld, V[…]